Samen met bewoners de wijk versterken

De schoollocaties liggen meer centraal in beide delen van de wijk. Daardoor kunnen kinderen dicht bij huis naar school. Dat maakt het aantrekkelijk om kinderen op de fiets en lopend naar school te brengen. De nabijheid van de winkelcentra zorgt er voor dat de winkels op meer omzet kunnen rekenen. Er ligt een uitgebreid  participatieplan, zodat bewoners mee kunnen denken en gehoord worden. En ook kinderen mogen meepraten over de toekomst van hun wijk!

Kinderboerderij kan weer plannen maken

De kinderboerderij kan weer vooruit kijken en plannen maken om meer bezoekers te trekken met activiteiten voor kinderen en kleinkinderen die in Tanthof zijn opgegroeid en voor kinderen uit de Voorhof en Buitenhof. De mooie natuurhistorische en groene omgeving in de wijk, een groene oase om tot rust te komen, blijft met de inzet van vele vrijwilligers behouden.

Ruimte voor seniorenwoningen en doorstroming in de woningmarkt

In Tanthof Oost komt er naast de school ook ruimte voor seniorenwoningen. Hiermee zorgen we er voor dat oudere bewoners in Tanthof in hun wijk kunnen blijven wonen. Dit brengt de doorstroming in woningen op gang. Er komen weer meer woningen beschikbaar voor gezinnen in de wijk, zodat er ook aan het begin van de woonketen weer woningen vrij komen voor jongeren, jonge starters in Delft.

Keuzevrijheid en voldoende openbaar onderwijs

GroenLinks heeft in de commissievergadering van 24 februari kritische vragen gesteld over de evenredige verdeling van de leerlingenaantallen (350 leerlingen per school) over de drie scholen. We vinden dat de keuzevrijheid van de ouders voor de school van hun kinderen gewaarborgd dient te zijn.

GroenLinks vindt het ook belangrijk dat er voldoende ruimte is voor leerlingen in het openbaar onderwijs. Daarom hebben we cijfers en een prognose over de leerlingenaantallen per school (katholiek, protestants, openbaar) gevraagd aan de gemeente. We hebben tevens een gesprek met de schoolbesturen gevoerd. Op grond van deze informatie komen we tot de conclusie dat de evenredige verdeling van de scholen wel degelijk gebaseerd is op de voorkeur van de ouders voor de scholen. We zien wel dat het aantal leerlingen op de openbare scholen tegen het maximum aan zit van 350 leerlingen. GroenLinks heeft daarom in de raad van 10 maart aandacht gevraagd voor voldoende plek in het openbaar onderwijs in Tanthof bij de bouwplannen voor de scholen. Met het goed in kaart brengen van de cijfers heeft GroenLinks bereikt dat een iets extra capaciteit voor de openbare school in de verdere uitwerking van de plannen meegenomen wordt.