Aparte scholen voor christelijke, katholieke en islamitische kinderen achterhaald

Op grond van artikel 23 van de Grondwet bestaan er naast openbare scholen ook bijzondere scholen, die zijn gebaseerd op godsdienstige en levensbeschouwelijke grondslag. GroenLinks wil dat artikel 23 uit de grondwet gemoderniseerd wordt. We hopen dat het nieuwe kabinet dit gaat regelen.
Zolang dat niet het geval is heeft een islamitisch schoolbestuur, net als een christelijk of katholiek bestuur, het volste recht om een islamitische school te vestigen in Delft als zij aan de wettelijke voorwaarden voldoet. De Raad van State heeft uitspraak gedaan dat dit het geval is.

Gemeente moet zich aan de wet houden

GroenLinks vindt het terecht dat de gemeente zich aan de wet houdt en haar wettelijke plicht vervult, namelijk voor huisvesting van de nieuwe school zorgen. De gemeente heeft geen andere keuze. Uiteraard moeten ook nieuwe scholen wettelijk aan hoge kwaliteitsnormen voldoen. De te verwachten onderwijskwaliteit wordt door de Inspectie van het Onderwijs getoetst, niet door de gemeente. Volgens de wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen gebeurt dit nog vóór de start van de nieuwe school. De Inspectie controleert bijvoorbeeld of niet eerder een school van de initiatiefnemers is gesloten vanwege zeer zwakke kwaliteit en of de bestuurders in het bezit zijn van een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag).

Samenwerkingsscholen voor een inclusieve samenleving

Samenwerkingsscholen spreken GroenLinks erg aan. Ze sluiten goed aan bij de huidige tijd en dragen bij aan een inclusieve samenleving. In samenwerkingsscholen zitten alle kinderen bij elkaar op school. Kinderen volgen met elkaar onderwijs en er zijn daarbinnen aparte lessen waarin kinderen werken aan levensbeschouwing vanuit openbaar, christelijk of katholiek perspectief. Hiermee ontstaat ook de mogelijkheid voor aparte lessen vanuit islamitisch perspectief. Het versterkt de sociale functie van de wijk, omdat kinderen van verschillende culturen en religies van jongs af met elkaar samen leren leven en ook de ouders hierdoor met elkaar in contact komen. Samenwerkingsscholen zijn mogelijk dankzij een beperkte herziening van artikel 23 in 2006. Vóór de wijziging moesten openbare en bijzondere scholen die samen één school wilden vormen eerst een aparte bijzondere school worden.

Scholenschuif Tanthof

In Tanthof zijn de schoolgebouwen aan vernieuwing toe en moeten worden toegesneden op een kleiner aantal leerlingen. Bij de discussie over welke school op welke plek zou moeten komen speelt de klassieke verzuiling nog steeds een rol. Er wordt nog altijd vanuit gegaan dat in Tanthof zowel openbaar, katholiek als christelijk onderwijs moet worden gegeven. Daar waar dit goede oplossingen in de weg staat doet GroenLinks de oproep om dit oude denken los te laten. Misschien bieden samenwerkingsscholen hier een nieuw perspectief.