Uitbreiden van het autoluwe gebied zien wij als een positieve ontwikkeling en is een mooie kans om de binnenstad van Delft toekomstbestendig maken. We kunnen groen toevoegen, klimaatadaptieve maatregelen treffen, plaats maken voor zitjes, oplossingen vinden voor fietsparkeren en de voorzieningen voor voetgangers verbeteren. Wij zouden het liefst morgen beginnen met het verwijderen van auto’s en parkeerplekken. 

Echter, na intensief overleg met bewoners en ondernemers, en na vele inspreekmomenten, stelt het college voor het autoluwe gebied niet in één keer, maar in twee fasen uit te breiden. En de Phoenixgarage wordt alleen voor abonnementhouders als alternatief voor parkeren langs de grachten. Het college komt daarmee tegenmoet aan de zorgen die bewoners en ondernemers hebben. 

Al voor de raadsvergadering bleek dat ook dit voorstel onvoldoende gesteund werd, en is achter de schermen druk onderhandeld over een motie die nog meer tegenmoet komt aan bezwaarmakers, maar daarmee ook verder af staat van onze wens zo snel mogelijk een autoluwe en parkeervrije binnenstad. GroenLinks heeft als enige partij tegen deze motie gestemd. 

De motie is een compromis tussen het collegevoorstel en het voorstel vanuit de ondernemers om de uitbreiding van het autoluwe gebied in drie fasen te realiseren. Het compromis houdt namelijk in dat stapsgewijs eerste de Brabantse Turfmarkt, Gasthuisplaats en Koornmarkt worden aangepakt en pas later, na een evaluatie, wordt ook de Oude Delft autoluw gemaakt. Uiteindelijk volgt, conform fase 2 van het collegevoorstel, de rest van de zuidwestelijke binnenstad. Bewoners van de Oude Delft kunnen voor als nog hun auto voor de deur blijven parkeren. Dat zijn ongeveer 70 parkeerplekken die niet meteen verdwijnen.

Omdat de Oude Delft later autoluw wordt gemaakt, blijft de Phoenixgarage voorlopig nog open voor bezoekers van de stad. Dus ook voor klanten van ondernemers, iets wat zij erg belangrijk vinden. GroenLinks is er voorstander van om de Phoenixgarage, na het autoluw maken van de Oude Delft, alleen open te stellen voor abonnementhouders. Dat scheelt een boel zoekverkeer van bezoekers en dan kan er ook nagedacht worden over oplossingen voor de onduidelijke verkeerssituatie op de Phoenixstraat.

Zo heeft de democratie weer zijn werk gedaan en hebben wij dit keer niet helemaal onze zin gekregen. Maar heeft de raad wel meebewogen en is met wethouder Frank van Vliet tot een compromis gekomen. Aan de planning van de werkzaamheden zal met deze aanpassingen niet heel veel veranderen, en zo kunnen we uiteindelijk uitzien naar een leefbare binnenstad waar het straatbeeld wordt bepaald door de voetganger.