Om de leefbaarheid in de binnenstad verder te verbeteren is besloten om het autoluwe gebied in de binnenstad gefaseerd uit te breiden, te beginnen in het zuidwesten - tussen de Zuidpoort en het NS-station. De auto's die nu in dit gebied geparkeerd staan moeten dan ergens anders parkeren waarbij de parkeergarages het beste alternatief zijn. Onze wethouder Frank van Vliet heeft voorgesteld om de Phoenixgarage exclusief te reserveren voor bewonersabonnementen. Dat is net even een paar stappen dichterbij hun woning dan de nieuwe Prinsenhofgarage. In de schaarse ruimte in de binnenstad moeten verschillende functies een plek krijgen, zoals groen, verblijven, verplaatsen, bevoorraden en (fiets)parkeren. Het college heeft toegezegd dat belanghebbenden vanaf de start van het ontwerp zouden worden betrokken bij het maken van nieuwe inrichtingsplannen. Toch moeten we constateren dat het proces anders loopt dan we zouden wensen.

Er is op dit moment in het proces nog erg veel weerstand. En weerstand betekent gewoon dat de gemeente ergens iets niet goed doet. Een volle inspreekavond voorafgaand aan de commissievergadering deed ons realiseren dat bewoners en ondernemers nog beter betrokken en vollediger geïnformeerd moeten worden dan tot nu toe. Wellicht ook door het eerder genomen besluit in de online raadsvergadering van 2021 (tijdens Corona) voelen sommigen zich overvallen.

Het project Ruimte in de Binnenstad verdient een goed participatieproces, waarin alle belanghebbenden tot hun recht komen. Er zijn tijdens de inspreekavond al heel wat suggesties naar voren gebracht waar het college samen met de stad mee aan de slag kan. Zoals o.a. een transferium of P&R in de TU-wijk en een systeem met deelauto's. Maar ook bijvoorbeeld ontheffingen voor specifieke doelgroepen, en regelingen voor laden en lossen. Het is nu vooral eerst aan de bewoners en ondernemers, om in samenspraak met de gemeente te komen tot goeie ideeën voor verdere uitvoering van het project. Aan het einde van de rit zal uiteindelijk niet iedereen zijn zin hebben, maar iedereen moet wel de overtuiging hebben dat het een respectvol proces was.

Een motie van de PvdA, die het college vraagt om nog eens op een rijtje te zetten waarom we ook al weer een autoluwe binnenstad willen, hebben wij gesteund. Natuurlijk ligt er een omgevingsvisie en een mobiliteitsplan, met daarin waar we naartoe willen met de binnenstad en met autoluw. Toch is het niet verkeerd dat het college nog een keer goed uitlegt wat de intenties zijn. Dat kan leiden tot een beter inzicht, zowel bij ons als raad, als ook bij belanghebbenden in de stad. Een motie van D66, over de looproutes van en naar de garages, hebben we ook gesteund. GroenLinks vindt dat de inrichting van die routes absoluut verbeterd kan worden, zodat ook voor bezoekers aan onze mooie stad duidelijk is waar ze naar toe moeten.

GroenLinks kan niet wachten tot de eerste schop de grond in gaat. De openbare ruimte zoals wij die voorstellen, heeft een positieve invloed op de luchtkwaliteit, de gezondheid, de toegankelijkheid, de veiligheid en de leefbaarheid van de binnenstad. Het straatbeeld wordt wat ons betreft voortaan niet meer bepaald door de auto. Dat verruimt de mogelijkheden om groen toe te voegen, klimaatadaptieve maatregelen te treffen, plaats te maken voor zitjes, oplossingen voor het fietsparkeren te vinden en de kwaliteit van de voetgangersvoorzieningen te verbeteren.