We kunnen groen toevoegen, klimaatadaptieve maatregelen treffen, plaats maken voor zitjes, oplossingen vinden voor het fietsparkeren en de voorzieningen voor voetgangers verbeteren. Het liefst zouden wij morgen beginnen met het verwijderen van auto’s en parkeerplekken. Echter: na intensief overleg met bewoners en ondernemers en na vele inspreekmomenten, stelt het college voor het autoluwe gebied niet in één keer, maar in twee fasen uit te breiden. En de Phoenixgarage wordt alleen voor abonnementhouders een alternatief voor parkeren langs de grachten. Het college komt daarmee tegemoet aan de zorgen die bewoners en ondernemers hebben. 

Al voor de raadsvergadering bleek dat ook dit voorstel onvoldoende gesteund werd. Achter de schermen werd druk onderhandeld over een motie die nog meer tegemoet komt aan bezwaarmakers, maar die daarmee ook verder af staat van onze wens: zo snel mogelijk een autoluwe en parkeervrije binnenstad. GroenLinks heeft als enige partij tegen deze motie gestemd. 

De motie is een compromis tussen het collegevoorstel en het voorstel vanuit de ondernemers om de uitbreiding van het autoluwe gebied in drie fasen te realiseren. Het compromis houdt namelijk in dat stapsgewijs eerst de Brabantse Turfmarkt, de Gasthuisplaats en de Koornmarkt worden aangepakt. Pas later, na een evaluatie, wordt ook de Oude Delft autoluw gemaakt. Uiteindelijk volgt, conform fase 2 van het collegevoorstel, de rest van de zuidwestelijke binnenstad. Bewoners van de Oude Delft kunnen vooralsnog hun auto voor de deur blijven parkeren. Dat zijn ongeveer zeventig parkeerplekken die niet meteen verdwijnen.

Omdat de Oude Delft later autoluw wordt gemaakt, blijft de Phoenixgarage voorlopig nog open voor bezoekers van de stad. Dus ook voor klanten van ondernemers, wat zij erg belangrijk vinden. GroenLinks is voorstander om de Phoenixgarage, na het autoluw maken van de Oude Delft, alleen open te stellen voor abonnementhouders. Dat scheelt een boel zoekverkeer van bezoekers en er kan dan ook nagedacht worden over oplossingen voor de onduidelijke verkeerssituatie op de Phoenixstraat.

Zo heeft de democratie weer zijn werk gedaan. Wij hebben dit keer niet helemaal onze zin gekregen, maar de raad heeft wel meebewogen en is met de wethouder Frank van Vliet (zie ook zijn bijdrage in deze nieuwsbrief, red.) tot een compromis gekomen. Aan de planning van de werkzaamheden zal met deze aanpassingen niet heel veel veranderen. Dus kunnen we uiteindelijk uitzien naar een leefbare binnenstad, waar het straatbeeld wordt bepaald door de voetganger.