Waarom zouden we drank-, gok- en fossiele reclame willen verbieden?
We hadden tijdens de commissie een goede inspreker: Charlotte Braat, inwoner van Delft en werkzaam bij reclame fossielvrij. Ze zei: “twaalf gedragswetenschappers die minister Jetten adviseerden, noemen fossiel reclameverbod essentieel. Klimaatbeleid zonder reclameverbod is dweilen met de kraan open. Al 13 andere gemeenten hebben zich uitgesproken tegen fossiele reclame.” Haar bijdrage hielp om in het debat in de commissie scherp te houden dat het om een reclameverbod gaat, niet om een fossiel verbod.

We willen graag bijdragen aan gezonde levensstijl en beter klimaat. Uit diverse onderzoeken blijkt dat het weren van reclames bijdraagt aan vermindering van consumptie van producten die bijdragen aan ongezonde levensstijl en -klimaat. Op dit moment wordt hier landelijk nog geen prioriteit van gemaakt, dus is het goed om er lokaal wel werk van te maken. Er zijn verschillende manieren om lokaal reclamebeperkingen op te leggen; de gemeente Amsterdam heeft hier diverse oplossingen bij elkaar gezet.