Na de verkiezingen was STIP aan zet om de formatie te starten. STIP heeft Pieter Guldemond als informateur aangesteld, waarna hij met alle fracties een gesprek heeft gevoerd over inhoudelijke punten, en vanuit daar welke partijen daarin logisch zijn. Het was een prettig gesprek waarin wij onze vier speerpunten uit de verkiezingscampagne naar voren hebben gebracht. Armoede, Wonen, Groen en Energietransitie. Op basis van deze gesprekken heeft de informateur op woensdag 6 april in een openbare bijeenkomst in de raadszaal het advies voor de vijf fracties gegeven. Voor alle fracties was dit nieuwe informatie, wat de bijeenkomst spannend maakte, maar het proces ook heel open en transparant. Onze complimenten daarvoor.

Vanuit GroenLinks zijn fractievoorzitter Rinske Wessels en wethouderskandidaat Frank van Vliet de afgevaardigden voor de onderhandelingen. STIP heeft in afstemming met de andere partijen Huri Sahin geselecteerd als formateur. Huri Sahin is werkzaam als directeur bij stichting LOKAAL Rotterdam, centrum voor democratie. Daarnaast is zij lid van de Raad voor het Openbaar Bestuur, voorzitter van het Kinderrechtencollectief en voorzitter van adviescommissies voor het Fonds Podiumkunsten. Verder is zij wethouder geweest in Oegstgeest, fractievoorzitter voor GroenLinks in de Provinciale Staten van Zuid-Holland en raadslid in Zoetermeer.

Zodra het coalitie-akkoord er ligt wil de fractie daar graag met de leden van de afdeling op reflecteren. Naar verwachting zal dat eind mei, begin juni plaatsvinden. Hou dus de nieuwsbrief, de agenda op de website en de app-groepen in de gaten.