Voor onze partij wegen de voordelen zwaarder: de natuur, het klimaat, de bereikbaarheid en toegankelijkheid van natuurgebied Midden-Delfland en de Ackerdijkse Plassen en betaalbare mobiliteit. Deze fietsroute leidt tot minder autoverkeer, schonere lucht en een betere verbinding voor fietsers tussen Delft en Rotterdam.
Casper liep deze maand stage bij de fractie van GroenLinks Delft en heeft raadslid Jeanique helpen voorbereiden op de vergaderingen. Hij was ook aanwezig bij de commissievergadering van 16 januari en de daarop volgende raadsvergadering van 30 januari waarin de fietsbrug ter discussie stond. Hieronder deelt hij zijn ervaringen.
Caspers ervaringen
"Toen ik met mijn vader een rondje naar Rotterdam fietste, kwamen we er halverwege achter dat er geen enkele optie was om makkelijk naar het noorden of oosten te gaan. Nu hadden we dit natuurlijk beter kunnen plannen, maar het viel me op hoe beperkt de verbindingen eigenlijk zijn. Daarom vond ik het ook erg interessant om me, toen ik afgelopen maand bij GroenLinks Delft mocht meelopen, meer te verdiepen in het idee voor een nieuwe fietssnelweg."
De fietsverbinding stond opnieuw op de agenda van de gemeenteraad, na brieven van omwonenden. Caspers indruk van de commissievergadering: "Wat me direct opviel, was hoe fel de insprekers waren. De bewonersgroep ‘Ackerdijk Puur Natuur’ claimde namens alle inwoners van Rotterdam, Pijnacker-Nootdorp en Delft te spreken, maar hun ecologische onderbouwing stelde teleur. Ze haalden ruim vijf keer Natuurmonumenten aan als tegenstander, terwijl Natuurmonumenten – die zelf kwam inspreken – juist vóór de fietsroute is vanwege de ecologische voordelen."
Tijdens de commissievergadering uitten tegenstanders harde beschuldigingen."Er werd geroepen dat de wethouders 'strafrechtelijk bezig waren' en dat bewoners niet waren gehoord. Ze dreigden zelfs met een advocaat om het project tegen te houden. Ik had bijna zin om iets te roepen vanaf de publieke tribune, maar gelukkig namen de meeste fracties afstand van deze extreme bewoordingen."
[1] https://delft.notubiz.nl/vergadering/1259566
[2] https://delft.notubiz.nl/vergadering/1259577
In de raadsvergadering van 30 februari viel Casper het volgende op: "Er was een motie over het laat delen van documenten die meer dan tien jaar geleden zijn geschreven. Ik vroeg me af of die onderzoeken nu nog relevant zijn." Daarnaast presenteerden tegenstanders een alternatief plan: een route langs de snelweg die vijf kilometer langer is."Pas na een tijdje werd de vraag gesteld: is zo’n extra afstand wel realistisch? Daar kwam geen overtuigend antwoord op."
"Wat ik miste in het debat bij de partijen die tegen waren, was aandacht voor de voordelen. Minder auto’s op de A13 betekent minder files en minder uitstoot. Het fietsecoduct helpt niet alleen fietsers, maar ook dieren om veilig de snelweg over te steken. En het verbetert de bereikbaarheid van Delft en Rotterdam. Gelukkig heeft de raad uiteindelijk de keuze gemaakt om de fietsroute niet tegen te houden."