De gemeente Delft heeft de afgelopen jaren een waslijst aan nutteloze maatregelen genomen om de verkeerssituatie op de oude Kristalweg te verbeteren. Vele maatregelen verdwenen al weer snel omdat ze niet het gewenste effect hadden. Vaak omdat de gemeente niet in staat bleek de minimaal benodigde handhaving in te zetten om overtreders van de regels te pakken. En ondanks de afspraak met bouwers van Harnaschpolder om bouwverkeer over de Kristalweg te verbieden, worden de bewoners nog steeds opgeschrikt door het gedreun van tractoren. Ondanks de maatregelen en afspraken met bouwers blijft er sprake van overlast. GroenLinks vreest dat de klachten ook niet zullen verdwijnen met de nieuwe inrichting van de Kristalweg. De weg blijft kaarsrecht, dus heel geschikt om het gaspedaal in te trappen.

GroenLinks begrijpt de teleurstelling bij de bewoners van de Kristalweg. Zij zijn destijds met een bestemmingsplan akkoord gegaan op voorwaarde dat er een knip zou komen zoals omschreven in de toelichting bij het bestemmingsplan. Ik herhaal het nog maar een keer: Om doorgaand autoverkeer over de Kristalweg te voorkomen, is het noodzakelijk dat er een “knip” wordt aangebracht, in de vorm van een bussluis, vlak voor èn na de kruising met de Dijkshoornseweg. Nu wordt de bewoners gevraagd om mee te denken met oplossingen die in strijd zijn met dat bestemmingsplan. Dat is toch frustrerend? En dan ook nog eens het gevoel krijgen dat jouw voorstellen in de richting van een fysieke barrière niet serieus worden genomen. Onlangs heeft de gemeente weer een serie (tijdelijke) maatregelen voorgesteld voor de periode tot de nieuwe definitieve inrichting van de Kristalweg. GroenLinks vindt die maatregelen onvoldoende. Met een paar strepen op de weg verminder je niet het sluipverkeer. Geen enkele maatregel is gericht op het beoogde effect van een knip volgens het bestemmingsplan, namelijk een permanente afsluiting van auto’s. Dat bereik je alleen door de te ontmoedigen met fysieke barrières en verbodsborden. Over de nieuwe inrichting van de Kristalweg is GroenLinks niet tevreden. De ecologische middenberm zou behouden blijven. Maar er worden wel 17 bomen gekapt! En van het aantal bomen komt maar de helft terug. De nieuwe middenberm wordt ook nog eens smaller dan voorheen. Kon dat niet worden voorkomen door het dubbele fietspad te laten vervallen? Verder vragen we om het verkeersgeluid zo veel mogelijk te beperken door het toepassen van een bepaald soort asfalt, en een isolatiestrook tussen de woningen en het trottoir. Bovendien suggereert GroenLinks een maximale snelheid van 30 km, het toepassen van verkeersdrempels en gelijkwaardige kruisingen met een afwijkend bestratingsmateriaal om de veiligheid te verbeteren. En het wordt echt tijd om ter plekke te gaan handhaven op overtredingen. Kan de gemeente dat regelen? Of moeten we de politie bellen?