Het voorstel van Stadsbelangen om touringcars van de Nieuwe Langendijk te weren, werd alleen gesteund door GroenLinks, SP en Leefbaar Delft en daarmee verworpen. Een gemiste kans.
Wat GroenLinks betreft zijn de voordelen van het weren van touringcars van de Nieuwe Langendijk groter dan de veronderstelde nadelen.
De voordelen zijn groot. Minder geluid- en stankoverlast op de Nieuwe Langendijk, oftewel een betere leefomgeving. Al jaren ergeren bewoners, ondernemers, voetgangers en fietsers zich op de Nieuwe Langendijk aan de touringcars. Ofwel omdat ze staan te wachten voor de poller. Ofwel omdat ze staan te wachten op passagiers en de motor (airconditioning!) niet uitzetten. Een Nieuwe Langendijk zonder touringcars maakt de straat tot een aantrekkelijker entree tot de stad. Detailhandel, horeca en galeries op de Nieuwe Langendijk krijgen zo ook meer kans zich te ontwikkelen.
GroenLinks vindt dat de nadelen onvoldoende zijn onderbouwd door het college. Volgens het college rijden touroperators Delft voorbij, wanneer de chauffeurs hun passagiers niet meer uit kunnen laten stappen bij het Blauwe Hart. De voorgestelde uit- en instapplaats bij het Hampshire Hotel ligt volgens het college op een te grote loopafstand van het Blauwe Hart. Toeristen zouden die afstand niet willen of kunnen lopen. GroenLinks is niet overtuigd. Het is hooguit 700 meter lopen door de Delftse binnenstad en dat is zeker geen uitzonderlijke afstand in de toeristische praktijk. Bovendien valt de looptijd weg tegen de wachttijd in de touringcar voor de poller.
De hele raad ging uiteindelijk akkoord met een motie van de VVD die het college vraagt een plan van aanpak (met begroting en planning) te maken voor een verbeterde inrichting van de Nieuwe Langendijk. GroenLinks vindt deze motie second best. Een facelift van de Nieuwe Langendijk is nodig, maar kost tijd en geld. Aangezien de westkant van de stad een bouwput is vanwege de Spoorzone en de zuidkant van de stad dat nog wordt vanwege de nieuwe St. Sebastiaansbrug, is het ook maar de vraag wanneer een herinrichting van de Nieuwe Langendijk opportuun is.
GroenLinks had daarom liever een eerste stap naar een aantrekkelijker Nieuwe Langendijk gemaakt door met ingang van 2013 de touringcars te weren.