In de raadsvergadering van 31 maart heeft de gemeenteraad besloten vast te houden aan het oorspronkelijke uitgangspunt dat de nieuwe watergang aan de Phoenixstraat niet bevaarbaar wordt.

Eind vorig jaar stuurden voorstanders van het bevaarbaar maken van de nieuwe watergang aan de Phoenixstraat een brief aan de raad. Zij hadden een plan om de doodlopende watergang bevaarbaar te maken. Uit het plan bleek dat dit alleen kan door het wijzigen van de bruggen. De commissie Spoorzone, Verkeer en Ruimte sprak er in januari over en vroeg het college om een nadere reactie.

De raad besprak tijdens de commissie Spoorzone, Verkeer en Ruimte in maart de collegereactie. Wat bleek? Technisch kan het, maar het  betekent dat de twee grote bruggen bij het Bolwerk opnieuw moeten worden ontworpen. Bovendien heeft het ook invloed op alles wat ondergronds al ontworpen is. Dat betekent extra kosten en kans op vertraging van het project. Dat is ook niet zo vreemd want de omgeving van het Bolwerk is hét infrastructurele knooppunt waar straks alle verkeer over heen moet en ook de enige plek waar het dak al op de tunnel ligt.

In de raadsvergadering van 31 maart vroegen VVD, Stadsbelangen en de CU om uitgebreider onderzoek. O.a. omdat deze partijen vinden dat 'door de realisatie van een bevaarbare Spoorsingel een duurzame investering wordt gedaan in de kwaliteit van de leefomgeving van het gebied'.

Is dat zo? Volgens GroenLinks is dat maar de vraag. De watergang loopt dood, gaat nergens naar toe. Het Prinsenhof is per watertaxi bereikbaar via de Oude Delft. Het is een karikatuur om te zeggen dat de watergang een vieze stinksloot wordt of een dure eendenvijver als er geen bootjes naar toe kunnen varen. Is het erg als er geen bootjes naar toe kunnen varen? Wat GroenLinks betreft is dat wel jammer, maar geen ramp. De kwaliteit van het gebied is wat ons betreft niet afhankelijk van de toegang van bootjes tot dit water. De watergang, van 80 cm diep en 8 meter breed, heeft ook zo wel toekomst. Er kunnen waterlelies groeien, er kunnen kinderen in rubberbootjes en kano’s op varen en ’s winters kan er geschaatst worden. Kortom, een toevoeging aan de nieuwe openbare ruimte. Er kunnen ook eendjes zwemmen, maar het wordt geen dure eendenvijver zoals de VVD graag verkondigt!

In 2003 is het Masterplan van Busquets vastgesteld waarin een watergang aan de Phoenixstraat was opgenomen. Vervolgens is in 2006 het bestemmingsplan vastgesteld. Het bevaarbaar zijn van het water is in die jaren niet ter sprake gebracht. Met het bestemmingsplan als leidraad heeft Busquets het definitief ontwerp gemaakt en is in juli 2008 de inrichting van de openbare ruimte (inclusief gracht en bruggen) na aanbesteding gegund. In het ontwerp is geen rekening met doorvaarbaarheid gehouden.

In deze fase van het project wil GroenLinks geen extra kosten en vertragingsrisico’s. De baten (een doorvaarbare watergang) wegen wat GroenLinks betreft niet op tegen de kosten en risico’s.