Op 24 februari heeft de gemeenteraad het MER Delft Zuidoost aanvaard. In de vergadering heeft de raad nog een aantal opdrachten aan het college meegegeven.

In de commissie Spoorzone, verkeer en ruimte was drie weken eerder al een flinke discussie gevoerd over de milieueffecten van de voorgenomen ontwikkelingen (o.a.4800 woningen, extra onderwijsvoorzieningen, parkeervoorzieningen, warmtestation). Volgens het MER zijn deze ontwikkelingen mogelijk, maar staat het milieu wel onder druk. Net als in de commissie waren de groen-blauw structuur en het verkeer ook in de raadsvergadering de onderwerpen waar het debat om draaide.

De afgelopen weken is op initiatief van de gemeente een 'projectwerkgroep groenblauwstructuur' gestart. Een werkgroep van ambtenaren, bewoners (BBV TU Noord), Hoogheemraadschap, DUWO en de TU Delft werkt hierin aan groen en blauw in Delft Zuidoost. GroenLinks vindt dit een heel goed initiatief en hoopt dat het de samenwerking tussen de gemeente en de bewoners nog verder zal versterken. Naar verwachting komt de werkgroep na de zomer met uitkomsten en een advies aan het college.

Een kans voor groen en blauw in het gebied. Tenminste, als de uitkomsten van de werkgroep serieus worden genomen. Daarom heeft GroenLinks van het college de toezegging bedongen dat deze uitkomsten met een bestuurlijke reactie aan de commissie Spoorzone, Verkeer en Ruimte worden voorgelegd. Ruim voor de definitieve vaststelling van de bestemmingsplannen in het gebied. In het project groen & blauw komen twee idealen van GroenLinks (beginspraak en meer aandacht voor groen & blauw in Delft Zuidoost) mooi bij elkaar.

De ontsluiting en verkeerstructuur in Delft Zuidoost houdt ook de aandacht van het bestuur van de stad. Binnenkort praat de raad verder over de actualisatie van het LVVP (Lokaal Verkeer- en Vervoerplan), maar het is duidelijk dat er ook verder wordt gedacht. Over de in het MER benoemde knelpunten (reconstructie Oostpoortweg en kruispunt met de Schoemakerstraat). Op verzoek van de raad gaat het college ook in gesprek met TU Delft over een mogelijk transferium ter hoogte van de kruising tussen tramlijn 19 en de Kruithuisweg.

De steeds maar verder oplopende vertraging van tramlijn 19 is GroenLinks een doorn in het oog. De aanleg van tramlijn 19 onderdeel maakt immers groot deel uit van het Lokaal Verkeers- en Vervoersplan, dat als input is gebruikt voor de MER van Delft Zuid-Oost en daarmee op termijn als voorwaarde geldt voor de ontwikkelingen in Delft Zuid Oost. De raad heeft het college opgedragen te blijven zoeken naar een zo spoedig mogelijke aanleg van tramlijn 19 en een actuele planning aan te leveren voor de zomer. 

De raad heeft, met uitzondering van de SP, het MER Delft Zuidoost aanvaard. Het MER is nu ter inzage gelegd, samen met het voorontwerpbestemmingsplan Pauwmolen. Het MER en de aanvullende onderzoeken zijn ook in te zien op de gemeentelijke website.