GroenLinks maakt zich al een tijdje zorgen over de veiligheid van (tijdelijke) verkeerssituaties in het Spoorzone gebied. Wanneer lezen we over de eerste slachtoffers in de krant? Of laten we het zover niet komen?

 

Delft krijgt een spoortunnel, een nieuw station en een stadskantoor. En ook nog een tramverbinding over de Sebastiaansbrug waaraan het nodige moet gebeuren. Alles in min of meer dezelfde periode en in hetzelfde gebied, de Spoorzone. De gemeente Delft heeft ervoor gekozen het werkgebied niet voor alle verkeer af te sluiten. Gelukkig maar! Hoewel dat ongetwijfeld de meest veilige maatregel zou zijn geweest. Om tijdens de werkzaamheden het verkeer toch in het gebied toe te laten zijn diverse verkeersmaatregelen nodig. Het lijkt erop dat die maatregelen niet altijd het gevoel van onveiligheid bij de weggebruikers wegnemen. De volgende verkeerssituaties hebben qua onveiligheid onze aandacht getrokken: - Binnenwatersloot / Phoenixstraat - Kampveldweg - Engelsestraat - Kapelsebrug / Oude Delft - Oude Delft / Schoolstraat en Oude Delft / Barberasteeg De onveiligheid bij deze situaties wordt veroorzaakt door onduidelijke wegmarkering en chaotische bebording. Gelukkig wordt het overdag langer licht, want in het donker waren de maatregelen ook nog eens slecht zichtbaar. Vaak zijn de verkeersmaatregelen onvoldoende gecommuniceerd met omwonenden. Maar ook bewoners uit buitenwijken en bezoekers van de binnenstad worden slecht geïnformeerd. Het is echt even schrikken, als van de één op de andere dag voorrangssituaties zijn gewijzigd. GroenLinks, VVD en D66 hebben een notitie over dit onderwerp geschreven en in de commissie SVR besproken. Inmiddels is een Masterplan in de maak voor de bereikbaarheid en veiligheid in het Spoorzone gebied. Bovendien heeft de gemeente een testteam ingesteld die de verkeersmaatregelen in de praktijk toetst op veiligheid. De wethouder heeft tevens toegezegd de uitvoering van de maatregelen beter te zullen handhaven. Wij zijn benieuwd naar het Masterplan en of daarmee de verkeersveiligheid in het gebied gewaarborgd wordt. GroenLinks blijft de ontwikkelingen uiteraard kritisch op de voet volgen. Overigens wil GroenLinks ook de weggebruikers wijzen op hun verantwoordelijkheid, door zich te houden aan tijdelijke snelheidsbeperkingen en gewijzigde verkeersregels.