In de raadscommissie Spoorzone, Verkeer en Ruimte is afgelopen donderdag het Milieueffectrapport (MER) Delft Zuidoost besproken. In het MER worden de milieugevolgen beschreven van de bouw van maximaal 4.800 woningen in Delft Zuidoost.

De raadscommissie was gevraagd in te stemmen met het MER, wat een voorwaarde is voor verdere planvorming in bestemmingsplannen. GroenLinks is blij dat het rapport er is, zodat de milieueffecten van de beoogde ontwikkelingen inzichtelijk zijn. Het MER geeft daarmee de randvoorwaarden voor het opstellen van de bestemmingsplannen voor Delft Zuidoost.

De GroenLinks-fractie is positief over het proces van inspraak en participatie dat aan het MER voorafging. We zijn ook blij dat de wethouder de belanghebbenden zal blijven betrekken - dus ook bij het maken van de bestemmingsplannen.

Terugkerende thema's in het TU gebied zijn vooral de verkeersstructuur en de ruimte voor groen, water en speelruimte (of een combinatie van die drie). De fractie van GroenLinks heeft gepleit voor een samenhangende visie op groen en water alvorens aan de bestemmingsplannen te beginnen. We willen een integraal plan, waarin duidelijk wordt gemaakt waar plaats is voor blauw en groen, om te voorkomen dat beiden er aan het eind van de ontwikkeling bij in schieten. De strategie uit de Ruimtelijke Structuurvisie is immers: verdichten én vergroenen. Meer partijen verzochten om een meer concrete uitwerking van de ambities op het gebied van groen en water, maar de wethouder hield de boot af en vindt dat er voldoende in het MER staat.  

Voor de ontwikkeling van het gebied is de uitvoering van het LVVP (Lokaal Verkeer en Vervoersplan) van essentieel belang. De wethouder zegde toe dat de komende maanden hard gewerkt wordt aan de actualisatie van het Lokaal Verkeers- en VervoersPlan (LVVP), zodat het besproken kan worden voordat de bestemmingsplannen er zijn. De drie aanvullende verkeersmaatregelen die volgens het MER genomen moeten worden (een reconstructie van Oostpoortweg / Oostplein, reservering voor tram 37 en aanpak van het verkeersknelpunt Schoemakerstraat – Van der Burghweg), worden meegenomen in deze herijking. Op onze wens om duurzaam bouwen concreter in te vullen, komt het college nog terug. Evenals op onze vraag of er geld is gereserveerd voor de MER-evaluatie.

Vier partijen hebben al ingestemd met het MER: D66, PvdA, STIP en Christenunie. De andere partijen hebben het voorstel om het MER te aanvaarden mee teruggenomen voor bespreking in de fractie. Op 24 februari wordt het voorstel in de raad besproken. Waarschijnlijk zullen er wel moties in stemming worden gebracht om het college opdrachten mee te geven of nog randvoorwaarden te verbinden aan instemming met het MER.