GroenLinks is teleurgesteld dat de aanbesteding van de St. Sebastiaansbrug nu voor de tweede maal is stopgezet. Het huidige plan is hoogstwaarschijnlijk niet vergunbaar en daarom is de aanbesteding stopgezet en wordt het plan heroverwogen. Delft is terug bij af.
Met een brief en presentatie werd de raad bijgepraat over het project vanaf 2006, het jaar waarin duidelijk werd dat een reconstructie van de brug nodig is omdat de brug zwaar verkeer niet meer kan dragen. Een project dat al vier jaar met horten en stoten verloopt, is nu voorlopig terug bij af. Omdat het huidige plan vermoedelijk de benodigde vergunningen niet zou krijgen heeft het college de aanbesteding van de St. Sebastiaansbrug stopgezet. Volgens wethouder Junius is er bewust een aantal risico's genomen en zou dat verkeerd kunnen uitpakken.
Volgens het huidige college biedt een nieuw plan nieuwe kansen. Dat nieuwe plan kan de raad tegen het einde van het jaar verwachten. GroenLinks is benieuwd hoe anders het nieuwe plan eruit zal zien. Welke kaders worden herijkt? Wordt het een nieuwe brug of wordt de huidige brug opgeknapt? Wat zijn de financiele gevolgen van een nieuw plan?
Nog geen jaar geleden steunde een ruime meerderheid in de raad het bestemmingsplan St. Sebastiaansbrug dat gemaakt moest worden omdat de nieuwe brug hoger en breder zou worden. Enkele fracties lieten dat plan nu in de commissie gemakkelijk los en speelden met de gedachte van een lagere, smallere brug. GroenLinks wacht het nieuwe plan af, voordat het terugkomt op eerder gemaakte keuzes. Lees hier waarom GroenLinks in 2009 het bestemmingsplan steunde.
Een ding is zeker. Delft is terug bij af, want voorlopig wordt de brug niet aangepakt, kan niet alle verkeer er over heen en kan tramlijn 19 niet worden doorgetrokken. De wethouder verwacht dat de tram pas in 2015 zal gaan rijden! Positief is dat voor college en raad de komst van tramlijn 19 niet ter discussie staat. De werkzaamheden aan beide kanten tot de brug (dus ook de aanpassing van de Kapelsbrug) gaan gewoon door.