Afgelopen vrijdag brachten fractie en wethouder een werkbezoek aan het Startpunt Wonen, Zorg en Welzijn aan de Van Bleijswijckstraat.
Het Startpunt is het loket waar alle Delftenaren vanaf 18 jaar terecht kunnen met vragen over wonen, zorg, welzijn en de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) in Delft. Hier kunnen Wmo-voorzieningen zoals huishoudelijke hulp, woningaanpassingen, vervoersvoorzieningen en rolstoelvoorzieningen aangevraagd worden.
In het Startpunt werken diverse organisaties samen, waaronder Ouderenwerk Delft, de Gemeente Delft en MEE Zuid-Holland. Maar de Formulierenbrigade, het allochtonenspreekuur en het belastingspreekuur zijn bijvoorbeeld ook ondergebracht bij het Startpunt. En het werkt. De clienten weten het Startpunt te vinden, want het aantal bezoekers aan het Startpunt groeit, tweeenhalf jaar na de opening, nog steeds. Wat onze fractie erg aanspreekt in de werkwijze is de 'ja-cultuur'. Niet vanuit het aanbod denken, maar vanuit de vraag. Wat heeft de klant nodig en hoe wordt de klant het beste geholpen. Het Startpunt probeert meteen te helpen. Lukt dat niet, dan wordt de klant doorverwezen naar de juiste organisatie. Er wordt veel zorg en waarde gehecht aan het goed doorverwijzen, omdat het belangrijk is om het stokje (de vraag) goed door te geven. Om de klant zo goed en snel mogelijk te helpen.