Het bestemmingsplan Sint Sebastiaansbrug is in de raad van 15 oktober vastgesteld. GroenLinks is er van overtuigd dat de brug breder moet en hoger kan. We hebben dan ook ingestemd met het bestemmingsplan.
Het bestemmingsplan maakt een bredere en hogere brug mogelijk. De herinrichting (= verbreding) van de St. Sebastiaansbrug is noodzakelijk voor de realisatie van tramlijn 19. Tramlijn 19 is een van dé projecten uit het Lokaal Verkeer en Vervoer Plan (LVVP). Naar verwachting zal tramlijn 19 voor forse veranderingen zorgen voor de keuze van vervoermiddel – het aandeel autoverkeer in de TU-wijk zal met lijn 19 met 8% dalen. Door de komst van tramlijn 19 wordt een gecombineerde tram/busbaan toegevoegd. Er wordt niet meer capaciteit geboden aan het autoverkeer dan in de huidige situatie, zoals tegenstanders stellen. In de huidige situatie zijn er 4 rijstroken, dat worden er 3. Namelijk 2 doorgaande rijstroken en 1 voor afslaand verkeer naar de Ezelsveldlaan – de laatste is nodig omdat doorgaand verkeer anders moet wachten op afslaand verkeer richting Ezelsveldlaan dat de trambaan oversteekt. Er komt dus minder ruimte voor auto's, maar wel meer ruimte voor langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) op de brug.
De brug wordt 2,5 meter breder om mogelijk te maken dat de tram er dan ook over kan en dat vindt GroenLinks aanvaardbaar. Dat de brug breder zou worden is overigens al jaren bekend. In oktober 2006 is in de raad uitgebreid gesproken over de reconstructie van de brug, omdat gebleken was dat de brug verkeersklasse 6000 niet kan dragen. Het bestemmingsplan is de uitwerking van keuzes die toen zijn gemaakt door de raad.
De verhoging van de brug is minder lang bekend. Toen bleek dat de brug technisch slecht was en niet alleen verbreed, maar ook gereconstrueerd moest worden, kwam het overleg met de provincie op gang. Uit overleg met de provincie (eigenaar van het gedeelte van de brug boven het water en belangrijke medefinancier) bleek dat die de wens had om de brug te verhogen, zodat deze ook minder vaak open hoeft. Bij een verhoging van de doorvaarthoogte van de brug wordt het aantal openingen met minimaal 50% teruggebracht. Dat is toch een voordeel, waar je niet zomaar omheen kunt, want minder openingen is beter voor de doorstroming van het verkeer (en dus voor de luchtkwaliteit).
De huidige St. Sebastiaansbrug is een niet zo fraaie erfenis uit de jaren 50. Het ontwerp voor de nieuwe brug ziet er veelbelovender uit – ranker, eigentijds, lichter en met een betere aansluiting op de Kanaalweg. GroenLinks is het niet eens met de voorstanders van een brug op maaiveldniveau. De brug moet dan veel vaker en heel vaak open (de Hambrug gaat 80 tot 120 keer per dag open!).
GroenLinks is er van overtuigd dat de brug breder moet en hoger kan. We hebben dan ook ingestemd met het bestemmingsplan. De gemeenteraad stemde met overgrote meerderheid in met dit bestemmingsplan. Leefbaar Delft, SP en D66 stemden tegen. Opmerkelijk. In 2006 toen er uitgebreid is gesproken over de reconstructie (= verbreding) van de brug, is het voorstel met algemene stemmen aangenomen.