Minister Eurlings heeft het besluit genomen de A4 bij Delft door te trekken naar Schiedam. Of dat besluit ook echt leidt tot aanleg van dit omstreden stuk snelweg moet nog blijken.

Bij het besluit van de minister is geen rekening gehouden met belangrijke adviezen van de commissie m.e.r. over de studie A4 Delft-Schiedam en andere alternatieven. De commissie stelt onder andere dat bij de beide onderzochte alternatieven (de A4 en de verbrede A13 + A13/A16) de wegen op termijn weer vollopen; dat de A4 noch de verbrede A13 + A13/A16 voldoende oplossing bieden voor het structureel oplossen van de knelpunten rond verkeer en vervoer en leefbaarheid; en dat andere studies een oplossing moeten bieden waarbij de A4 dient te worden gecombineerd met de A13/A16.

Een nieuwe variant voor de verwerking van het verkeer en oplossing van de bereikbaarheidsproblemen tussen Den Haag en Rotterdam is enkele jaren geleden al door de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat samen ontwikkeld. Deze door de ministeries zelf als betere variant benoemde weg, via Naaldwijk langs de kust en de Tweede Maasvlakte naar het zuiden, zou een veel betere oplossing bieden dan de A4 Midden-Delfland. Deze variant is in een la verdwenen uit vrees voor nieuwe tijdrovende procedures.

Volgens oud-minister Winsemius is de A4 Midden-Delfland te klein en bovendien niet toekomstvast. “Er wordt niet gebiedsgericht gedacht bij de A4, maar alleen een lei door het gebied getrokken.” Volgens Winsemius blijven er ook met de weg een heleboel problemen in de Zuidvleugel bestaan. “Er is geen passende oplossing voor een west-oostverbinding, geen Périférique bij Rotterdam, geen ontsluiting van Den Haag en geen oplossing voor een nieuwe kustlocatie.”

Voorzitter van Engelshoven van de Adviescommissie Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam heeft over de 40 jaar vertraging van de A4 geconstateerd: “Het ligt niet aan milieugroepen of tegenstribbelende wethouders of provinciebestuurders, dat de A4 er tussen Delft en Schiedam nog niet ligt. Het is het Rijk, dat het gewoon niet goed kan ontwerpen”

De Tweede Kamer kan de minister nog duidelijk maken dat er tekortkomingen zijn in de trajectnota voor de A4 Delft-Schiedam. Daarbuiten is het weer tijd dat tegenstanders van de A4 gezamenlijk publieksgerichte acties organiseren, om te laten weten dat de minister zijn stoere besluit op drijfzand heeft gebaseerd.