Al jaren wordt gesproken over de aanleg van de A4 Midden-Delfland en de A4-zuid aan de andere kant van de Nieuwe Waterweg. GroenLinks Delft is nooit voor deze aanleg geweest. Niet als dogma, maar vanwege argumenten.




De zuidelijke Randstad loopt vast met verkeer en daar moet wat aan gedaan worden. Slecht voor de economie en slecht voor de leefbaarheid rondom de snelwegen. De aanleg van de A4 zou daar de oplossing voor moeten bieden. Ter voorbereiding van de aanleg van de A4 heeft Rijkswaterstaat een ‘Trajectnota – Milieueffectenrapport' uitgebracht. Daarin zijn de effecten en kosten van de A4 Midden-Delfland vergeleken met die van de aanleg van de ‘omleiding’ A13-A16 nabij vliegveld Zestienhoven in combinatie met een verbreding van de A13. In de MER staan de gevolgen van beide varianten op de omgeving, de verwachtte verkeersstromen en de kosten. In de MER worden alleen de twee varianten vergeleken, maar niet of die varianten ook de oplossing voor het gestelde probleem bieden. En daar zit het probleem. De A4 zal 50% meer verkeer veroorzaken dan nu alleen op de A13 rijdt. Daardoor lopen de knooppunten bij Rotterdam en ten noorden van Delft vol en staan er na enige tijd weer files. Door Rijkswaterstaat wordt geen plan ontwikkeld om de toename van het verkeer te stoppen. Het is geen natuurverschijnsel, maar wel een cultuurverschijnsel waarmee omgegaan moet worden, aldus de woordvoerder van Rijkswaterstaat bij een presentatie aan de commissie Ruimte en Verkeer van de gemeenteraad. Rijkswaterstaat gaat niet over oplossingen als thuiswerken, dicht bij het werk wonen e.d. OV-infrastructuur wel, maar of de spoortunnel in Delft vier sporen krijgt is nog steeds de vraag.

Maar moet er toch asfalt bij komen, dan zou de A13-A16-omleiding met verbreding van de A13 voor Delft gunstiger zijn, omdat in dat plan de A13 tussen Delft Noord en Delft Centrum verdiept zou worden aangelegd. De Delftse Hout zou makkelijker bereikbaar worden. Maar ondanks deels verdiept aanleggen zal een verbrede A13 door meer verkeer ook meer overlast gaan geven. De aanleg van de A4 gaat ten koste van Midden-Delfland en geeft de westkant van Delft meer overlast door veel meer verkeer. De verdieping van het A4 tracé zou pas ten zuiden van Tanthof beginnen, dus de prachtige Tanthofkade zal een geluidsscherm als decor krijgen, als het aan Rijkswaterstaat ligt.

Opmerkelijk is dat Rijkswaterstaat tegelijk met de procedure voor aanleg van de A4 ook bezig is met een procedure voor aanleg van de A13-A16. Daardoor is de kans groot dat als besloten wordt de A4 door Midden-Delfland aan te leggen, we óók worden opgescheept met de A13-A16. Dat levert nóg meer verkeer op dan nu al voor de A4 Midden-Delfland en A13 is berekend. Grote kans dus dat verkeersdruk en overlast op de A13 in Delft niet verminderen. 

Ook bij de kosten gaat dat zo: de A4 Midden-Delfland kost 0,82 tot 0,92 miljard euro. En de A13-A16 variant 2,1 tot 2,3 miljard euro. Maar in de berekende kosten van de aanleg van de A4 zijn niet de kosten voor de omleiding A13-A16 opgenomen die óók gepland wordt. Uiteindelijk zullen de totale kosten van beide varianten dus niet zo ver uit elkaar liggen als in de MER wordt berekend. Wordt besloten tot aanleg van de A4, dan worden dus valse argumenten gebruikt.

Het MER-rapport is te downloaden bij Rijkswaterstaat. Ook is veel informatie te vinden op de site van de Stichting Stop RW19/A4.

Maandag 8 juni organiseert Rijkswaterstaat in Delft een informatie- en inspraakbijeenkomst over de Milieu-effectrapportage / trajectnota die is opgesteld voor de aanleg van de A4 Midden-Delfland. Daar wordt informatie gegeven over het plan voor aanleg van de A4, maar kan ook in een formele hoorzitting een zienswijze ingediend worden.

8 juni 18.30 – 21: 30, Aula TU Delft, Mekelweg 5.