Koeien in de wijk. Het Voorhofpark als onderdeel van Midden-Delfland. Halte Midden-Delfrand (geen typefout!). Zomaar enkele bijna-werkelijkheden en ideeën voor de toekomst die de revue passeerden tijdens een fietstocht door Midden-Delfland.
Al weer enige tijd werken de gemeenten die het Midden-Delfland omringen met elkaar aan een een landschapsontwikkelingsplan (LOP) voor het Midden-Delfland. Het LOP nadert zijn voltooiing. Ter voorbereiding van de slotconferentie op 8 april was er afgelopen zaterdag een fietstocht voor raadsleden vanuit de deelnemende gemeenten. In Schipluiden bij de Vijverschie ontmoetten de raadsleden elkaar.
Vanaf de Markt vertrok het Delftse groepje van ambtenaren, burgemeester, wethouder Bolten en twee raadsleden. Via de Buitenwatersloot, Hoornse kade en Tanthofkade fietsten we richting Midden-Delfland. We maakten een rondje Kerkpolder, nu helaas een doorgaansgebied naar sportvelden en zwembad. De door GroenLinks nog steeds gewenste knip zou er een echt recreatiegebied van kunnen maken. Uiteraard fietsten we ook langs een deel van het trace van de 380 kV en stonden we stil bij de impact van het bovengrondse deel. Al snel waren we bij een andere bedreiging van het gebied, de A4.
Langs de zuidrand van Delft fietsend zagen we dat de bouw van Abtswoude 42 vordert. Een voorbeeld van ongewenst geknabbel aan de rand van Midden-Delfland. Bij het Abtswoudse Park zullen binnenkort koeien in de wijk staan. Bij het eindpunt van tramlijn 1 filosofeerden we waarom deze halte geen andere naam heeft: Midden-Delfrand? De leukste tramlijn van Nederland: van Scheveningen naar Midden-Delfrand. Waarom wordt tramlijn 1 eigenlijk niet doorgetrokken over de busbaan tot station Delft-Zuid?
Een van de aandachtspunten van Delft is de bereikbaarheid van Midden-Delfland, voor met name fietsers, vanuit de stad door het maken van groene routes naar het gebied. Een route is in de maak - het Voorhofpark, alleen moet die nog wel verbonden worden met het Midden-Delfland. Voor de verbinding door Tanthof staat een goederenhotel in de weg. Maar een route kan ook gemaakt worden door het 'vergroenen' van de Schieweg.
Langs het water fietsten we naar de Vijverschie waar we de delegaties uit Midden-Delfland, Schiedam, Vlaardingen en Maassluis ontmoetten. Alle groepen hadden een interessante fietsrit achter de rug en tijdens de lunch werd er nog volop doorgepraat over de toekomst van Midden-Delfland.
Op 1 april is er een informatieavond voor de inwoners van Delft over het LOP Midden-Delfland vanaf 20.00 uur in de kantine van Vitesse Delft. Hopelijk komen er veel bezoekers, want Midden-Delfland is van groot belang voor Delft.