Het parkeren in vier gebieden is uitvoerig geevalueerd. Uit de lijvige evaluatie vloeit een aantal voorstellen voort, o.a. voor de uniformering van bestaande regelingen, het uitbreiden van vergunningparkeren en het uitbreiden van het mixparkeren. De afgelopen weken stroomden de schriftelijke inspraakreacties binnen. En ook tijdens de commissievergadering brachten insprekers hun mening naar voren.

De evaluatie laat zien dat verreweg de meeste bewoners in de gebieden waar gereguleerd parkeren geldt, vinden dat vergunningparkeren tot een verbetering van de parkeersituatie heeft geleid. Verreweg de meeste bewoners in de overloopgebieden willen geen uitbreiding van het vergunningparkeren.

In de voorgaande jaren zijn voor parkeerproblemen vaak een maatwerkoplossingen gekozen. Resultaat is dat de parkeergebieden allemaal verschillende bloktijden (tijden waar een vergunning of kaartje nodig is) kennen. Nu wordt voorgesteld om die bloktijden te uniformeren, maar hier is geen steun voor binnen de raad. Bewoners in twee gebieden hebben aangegeven vast te willen houden aan de huidige bloktijden, juist omdat die parkeerproblemen voorkomen.

De gemeente ontvangt klachten van betalende bezoekers die een boete krijgen omdat ze op de verkeerde plek staan. Delft wil daarom de verschillende parkeerplekken (betaald parkeren, vergunning parkeren en mixparkeren) duidelijker aangeven. Prima.

Maar men wil ook het aantal mixparkeerplekken (plekken waar je met vergunning maar ook met kaartje mag parkeren) fors uitbreiden. Bijvoorbeeld door het instellen van tweezijdig mixparkeren, waar nu eenzijdig parkeren geldt. Dat zou misverstanden voorkomen bij bezoekers die nu ter goedertrouw op een verkeerde plek gaan staan. Volgens het college is er ruimte genoeg en zal uitbreiding van het aantal mixparkeerplekken, dus het openstellen van bijna 400 vergunningparkeerplaatsen voor betalende bezoekers tijdens bloktijden, geen nadelige gevolgen hebben voor het bewonersparkeren.

Onze fractie steunt deze grote uitbreiding van het aantal mixparkeerplaatsen vooralsnog niet. Het college heeft ons er niet van kunnen overtuigen dat betalende bezoekers de parkeerdruk, die al hoog is, niet zullen verhogen. Bovendien is het uitbreiden van het aantal mixparkeerplaatsen een vreemd instrument om duidelijkheid voor de bezoeker te brengen. Tot nu toe steunen alleen PvdA en STIP dit voorstel.

Bezoekers horen hun auto's in de parkeergarages te zetten en niet in de wijken. Deze gebiedsvreemde, milieuvervuilende en zoekende parkeerders willen we zo min mogelijk in wijken als de Olofsbuurt en het Westerkwartier. Achter het station ligt een groot parkeerterrein te wachten op bezoekers aan onze stad. Bezoekers aan de wijkwinkels komen op de fiets of buiten de bloktijden. Bezoekers aan familieleden kunnen in de bloktijden gebruik maken van bezoekerskaarten.

Een derde voorstel betreft het uitbreiden van het gereguleerd parkeren. De raad kan kiezen uit het toevoegen van één of van meerdere straten aan het gereguleerd gebied. Er is uitgebreid onderzoek gedaan wat heeft geresulteerd in vier dikke pakken papier waarin per straat is onderzocht of er draagvlak is voor gereguleerd parkeren of uitbreiding ervan. Het college heeft een voorkeur voor de gebiedsgewijze aanpak, dus meerdere straten tegelijk. En daarbij ook de straten waar een overgrote meerderheid tegen uitbreiding is. Onze fractie vindt het op basis van deze stukken logischer voor de straatgewijze aanpak te kiezen, dus alleen uitbreiden met de straten waar draagvlak is. Als je evalueert en concludeert dat er geen draagvlak in de hele wijk is voor uitbreiding, is het op zijn zachtst gezegd vreemd om toch in de hele wijk gereguleerd parkeren in te voeren. 

Het lijkt er op dat de gebiedsgewijze uitbreiding een meerderheid krijgt. VVD, PvdA, STIP, CU/SGP en waarschijnlijk SP steunen deze aanpak.

Overigens vraagt GroenLinks zich af of dit voorstel niet te vroeg komt. In gebied E (Koepoortbuurt en Heilige Landbuurt) waar het vergunningparkeren nu in mindere of meerdere mate wordt uitgebreid, kan volgend jaar naar verwachting in de Koepoortgarage geparkeerd gaan worden. We kunnen ons voorstellen dat de situatie dan nogal verandert. En in gebied F1 (Wippolder) speelt het toekomstige parkeerbeleid van de TU dat naar verwachting in 2010 vorm krijgt een belangrijke rol.