Als lokale voorbereiding op het project 2008 (van Oijk 2) organiseert de Afdeling Delft de cyclus (on)wenselijkheid over de huidige koers, imago en partijcultuur van GroenLinks. De cyclus wordt georganiseerd voor alle leden van de GroenLinks afdelingen in de regio Haaglanden.

De 2de bijeenkomst behandelt het huidige imago en de partijcultuur van GroenLinks.

De bijeenkomst vindt plaats op woensdag 30 mei van 20.00-22.00 uur in Delfstede, Phoenixstraat 66 Delft (zelfde locatie).

Programma:
20.00-20.10 - Welkom

20.10-20.45 (on)wenselijkheid van het huidige imago
Presentatie en discussie TV verkiezingspotje
Spreker: Jaap de Bruijn
20.45-22.00 (on)wenselijkheid van de huidige partijcultuur
Presentatie relatie partij organisatie en partij cultuur door Paul van Wijk
Discussie en debat aan de hand van stellingen
We denken dat het een aantrekkelijk programma is: zowel leerzaam en mening vormend met volop gelegenheid tot discussie en debat.
Wieke Blaauw (voorzitter GL Delft) zal de bijeenkomst voorzitten.

(On)wenselijkheid van het huidige imago
Van het imago van GroenLinks wordt gesteld dat het te elitair en intellectueel is. GroenLinks is te bestuurlijk en het ontbreekt haar aan populisme. Is dat wel zo en zo ja is dat negatief?

De (on)wenselijkheid van het huidige imago willen we bespreken aan de hand van een kenmerkend voorbeeld: het TV verkiezingsspotje met Femke en Kathalijne in de hybride auto. Het TV spotje zal getoond worden. Als spreker hebben we de GL campagne leider Jaap de Bruijn (of een vervanger) uitgenodigd. Jaap de Bruijn is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van het TV spotje.

De volgende vragen kunnen aan de orde komen. Wat is het verhaal achter dit spotje, welke beeld moet het oproepen bij potentiële kiezer? Spreekt het nieuwe doelgroepen aan? Stoot het andere doelgroepen af?
Wat vindt je goed en fout aan het spotje? Zijn we het eens met de analyse en de keuze van de doelgroepen (hedonisten en kosmopolieten) en spreekt het spotje die doelgroepen aan?
Wat vinden we van het besluit een dergelijke analyse te maken; is het goed om in een campagne een dergelijke analyse te maken en je campagne daarop te richten? Of moet een campagne zo breed mogelijk zijn, met vervolgens het risico dat het te algemeen wordt en niet meer de aandacht trekt.

(On)wenselijkheid van de huidige partijcultuur
De partijcultuur roept veel kritieke vragen op, wellicht meer dan het imago. Dat blijkt zowel uit het Discussieer en beslis mee! manifest als op de regionale evaluatie bijeenkomst van 12 mei in Rotterdam. Er wordt gesteld dat Groenlinks is ver-Den Haag-d, top-down en gesloten. Ook wordt gezegd dat sprake is van een eilandencultuur. De cultuur van een partij hangt nauw samen met haar organisatie structuur. Is de organisatie structuur de hardware dan is de partij cultuur de software. Beiden gaan samen en de onderlinge wisselwerking bepaalt hoe GroenLinks als politieke partij functioneert.

Voor de bespreking van (on)wenselijkheid van de huidige partijcultuur beginnen we met presentatie van de partijorganisatie, door Paul van Wijk. Vervolgens bekijken we de kritiekpunten op de partijcultuur.

Het Discussieer en beslis mee-manifest geeft een opsomming van kritiekpunten:

1. Werkgroepen binnen GroenLinks worden zelden bij de besluitvorming betrokken. Hierdoor wordt deskundigheid in de partij, aanwezig in vele soorten en maten, te weinig aangeboord.
2. Het landelijk campagne team (LCT) zet de toon bij lokale en provinciale verkiezingen. Dit niet wenselijk omdat het permanente campagne team wordt gedomineerd door mensen en wensen van de 2de kamerfractie. Terwijl in een permanente campagne juist de activisten in partij moet mobiliseren.
3. De huidige leidinggevenden in het partijbureau kennen het politieke handwerk niet of nauwelijks uit eigen ervaring.
4. Het Partijbestuur - ingekrompen tot zeven leden - kan nog alleen maar op de winkel passen en geen politieke agenda ontwikkelen.
5. De Congressen zijn steeds meer kandidaten-stemapparaten en applausmachines voor de partijleider. Van een debatcultuur die leidt tot breed gedragen besluiten is daarom steeds minder sprake.
6. Het politieke zwaartepunt ligt bij het Strategisch beraad, de denktank van GroenLinks. Dit beraad functioneert niet transparant en legt aan het congres noch de partijraad verantwoording af.

Met elkaar maken een inventarisatie van de meest aansprekende stellingen en die we verder zullen bespreken. Maak daarom zelf je prioriteitenlijstje.
Bij de discussie vragen we jullie om met voorbeelden (bijvoorbeeld eigen ervaringen) deze stellingen te onderbouwen of juist te weerleggen. Tevens stellen we voor om ook kritisch naar onszelf te kijken. We willen zo komen tot concrete beterings/oplossingsrichtingen.
Om dit actie perspectief te versterken kun je je afvragen wat we - als fractie(lid), bestuur(slid), werkgroep(lid) en GroenLinks lid - hieraan dienen te doen.

Tot woensdag!!!

Voor informatie en vragen kun je contact opnemen met:
Wieke Blaauw (w.blaauw@groenlinksdelft.nl, tel: 0642730466) of Paul van Wijk (p.vanwijk@groenlinksdelft.nl, tel: 0612819709)