Gisteren is in de gemeenteraad een GroenLinks-motie aangenomen waarin wordt aangedrongen op een zorgvuldige uitvoering van de Trajectnota/MER over de A4. GL, PvdA, SP, Stip, D66 en Leefbaar Delft stemden vóór.

Reden voor het indienen van de motie is dat de Trajectnota overgedaan moet worden omdat er foute berekeningen in zaten. De minister lijkt in de nieuwe versie echter niet alle relevante gegevens op te willen nemen. GroenLinks is bang dat er geen integrale afweging over het beste alternatief plaatsvindt en dat Delft straks wordt geconfronteerd met èn de A4 èn een verdubbelde A13.

Hieronder volgt de tekst van de motie:

De gemeenteraad van Delft,
In vergadering bijeen op 30 november 2006,

Constaterende dat:
- Minister Peijs in een brief van 25 oktober jongstleden aan de Tweede Kamer heeft aangekondigd dat de Trajectnota over de A4 (Midden-Delfland en alternatieven) over de keuze A4 Midden-Delfland of Uitbreiding Capaciteit op de A13 plus A13/A16, de zogenaamde “stap 1”, deels moet worden overgedaan, omdat berekeningen over het knooppunt Ypenburg in eerdere versies niet juist blijken te zijn
- De Trajectnota A4 over deze keuze volgens planning in het eerste kwartaal van 2007 zal verschijnen
- In het MIT geld is uitgetrokken voor een vervroegde aanleg van de verbinding A13/A16 uitsluitend in combinatie met de A4 Midden-Delfland
- De Trajectnota A13/A16 pas zal verschijnen na een besluit van de Tweede Kamer over het al dan niet aanleggen van de A 4 Midden-Delfland, daarmee mogelijk na een besluit over het aanleggen van alléén de A4 Midden-Delfland
- De minister niet voornemens is de invloed van de aanleg van de A4 Midden-Delfland zonder of met de A13/A16 op de verkeersintensiteiten en (eventuele) filevorming op de A13 en overige autowegen in de regio, in de conclusies in beide trajectnota’s te betrekken<
- De minister niet voornemens is de invloed van de Uitbreiding Capaciteit op de A13 plus A13/A16 op de verkeersintensiteiten en (eventuele) filevorming op de A13 en overige autowegen in de regio, in de conclusies in beide trajectnota’s te betrekken
- De minister niet voornemens is om de volgens de onderliggende rapporten van Adviesbureau DHV benodigde uitbreiding van de capaciteit van de A13 Ypenburg – Doenkade bij aanleg van de A 4 Midden-Delfland zonder of met A13/A16 bij genoemde trajectnota’s te betrekken

Overwegende dat
Zorgvuldige besluitvorming vereist dat alle relevante gegevens over de verkeersintensiteiten bij verschillende scenario’s in de regio worden betrokken

Spreekt uit dat
Naar het oordeel van de Delftse gemeenteraad de nieuwe Trajectnota A4 (Midden-Delfland en alternatieven) alle beschikbare informatie moet bevatten, dat wil zeggen inclusief:
- Gegevens en conclusies over de aanleg van de A4 Midden-Delfland zonder en met aanleg van de A13/A16 en over de uitbreiding van de capaciteit op de A13 + A13/A16
- Informatie over de gevolgen voor de verkeersintensiteiten en files op de A13 en op de overige autowegen in de regio
- Een doorrekening van de gevolgen van wél en géén uitbreiding van de capaciteit van de A13

Draagt het college op
Dit standpunt ter kennis te brengen van de ministers van V&W en VROM, de Tweede Kamer, Provinciale Staten van Zuid-Holland, Rijkswaterstaat en de voorzitter en de leden van de Adviescommissie IODS en van de Klankbordgroep IODS

En gaat over tot de orde van de dag.