Onder belangstelling van relatief veel publiek is in de commissie Wijk, Verkeer en Beheer afgelopen donderdag de reconstructie van de Sint Sebastiaansbrug gesproken.

De reconstructie van de brug is op korte termijn nodig om de zwaardere verkeersklasse te kunnen dragen en de planning van tramlijn 19 niet verder te vertragen. De tram moet in 2012 gaan rijden.

Het project blijkt nu veel duurder uit te pakken dan eerder was geraamd. De belangrijkste oorzaken daarvan zijn technische tegenvallers en prijsstijgingen van de materialen. De uitvoeringsduur valt ook tegen. Indien de brug voor autoverkeer gedeeltelijk in gebruik blijft, is de uitvoeringsduur 26 maanden. Als de brug voor alle verkeer wordt afgesloten, duren de werkzaamheden 14 maanden. Het college kiest voor volledige afsluiting van de brug en wil van de raad weten welke wensen en bedenkingen de raad heeft.

De fractie van GroenLinks, en ook de commissie, kiest voor de snelle variant. De gevolgen van afsluiting van de Sint Sebastiaansbrug voor de stad zullen groot zijn. Daarom is het belangrijk dat er een verkeersplan komt, er goed gecommuniceerd wordt met burgers, bezoekers en ondernemers en er overleg plaats vindt met het bedrijfsleven. Sinds kort is er een stremmingscoordinator in dienst van de gemeente. Deze kan nu zijn meerwaarde bewijzen!

In de commissie hebben wij ervoor gepleit de buslijnen die nu gebruik maken van de Sebastiaansbrug te verdelen over meerdere routes - spreiding. In de nota wordt als mogelijke consequentie van afsluiting genoemd dat bussen gebruik zullen maken van de Oostpoortbrug. Om de verkeersveiligheid van de fietsers (de brug maakt deel uit van de fietsroute van vele leerlingen van de Oostpoortschool) en de voetgangers te kunnen waarborgen, hebben wij aangegeven liever geen bussen te laten rijden over de Oostpoortbrug. Ook de omwonenden en de Fietsersbond Delft lieten in de vergadering weten tegen het rijden van bussen over de Oostpoortbrug te zijn.

Naast spreiding van het busvervoer wil GroenLinks dat er naar creatieve oplossingen wordt gezocht. Vooral op de route station Delft CS - TU Delft, want dat is toch de grootste bottle neck. Zo zou er meer gebruik gemaakt kunnen worden van station Delft Zuid - als er bussen rijden tussen Delft Zuid en de TU, wordt het aantrekkelijker daar uit te stappen. En waarom maken we geen gebruik van het water? Een watertaxi tussen de Zuidwal en de Porceleyne Fles lijkt een prima oplossing.