GroenLinks vindt dat de gemeente een actievere rol zou moeten spelen bij plaatsing van antennes dan nu wordt voorgesteld in de Nota Antennebeleid.

In de Nota Antennebeleid geeft het college een ruimtelijk kader voor antenne-installaties (o.a. UMTS, C2000) - regels waaraan een bouwaanvraag getoetst kan worden. Rechtspraak heeft uitgewezen dat de gemeente antenne-installaties niet kan tegenhouden op grond van gezondheidsrisico's. Het oordeel over de mogelijke gezondheidsrisico's van de antenne-installaties is voorbehouden aan het ministerie van VROM. GroenLinks vindt dat de gemeente een actievere en regulerende rol zou moeten spelen.

Onderzoek heeft aangetoond dat antennes op de korte termijn niet schadelijk zijn voor de gezondheid. De gezondheidsrisico's op lange termijn van UMTS-straling zijn echter niet bekend. Net als bij asbest zal er mogelijk pas over tientallen jaren duidelijkheid komen over de gezondheidsrisico's. GroenLinks pleit daarom voor het zo verantwoord mogelijk plaatsen van antenne-installaties. Wij pleiten niet voor een absoluut plaatsingsverbod.

Volgens het college heeft de gemeente op grond van het Antenneconvenant uit 2002 tussen de rijksoverheid, de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) en de vijf operators van mobiele telecommunicatie geen mogelijkheid om het plaatsen van een antenne-installatie op een bepaalde locatie tegen te gaan. Volgens GroenLinks berust dat op een misverstand en kan de gemeente dat wel.

In 2004, twee jaar na het sluiten van het convenant, is in Delft besloten om het eventuele risico op schade aan de gezondheid zoveel mogelijk te mijden door voorwaarden te stellen aan de plaatsing van antenne-installaties op gemeentelijke eigendommen. Er is toen besloten niet mee te werken aan plaatsing op bepaalde eigen gebouwen van de gemeente (schoolgebouwen, kinderdagverblijven, gezondheidscentra) die binnen een straal van 15 meter afstand van woningen staan. Een 'voorzorgsprincipe' is gehanteerd in 2004 en dat wordt nu losgelaten.

In het genoemde Antenneconvenant zijn afspraken gemaakt over instemmingsprocedures (als meer dan de helft van de huurders tegen is wordt de antenne niet geplaatst), maar die betreffen alleen woongebouwen met huurwoningen. GroenLinks is ook voor instemmingsprocedures voor kantoorgebouwen. Wij vinden ook dat de gemeente de inwoners goed moet informeren over mogelijkheden tot inspraak en vereiste instemmingsprocedures.

GroenLinks vindt de wijziging, na inspraak door de koepelorganisatie van telecombedrijven, van aanmelding voorafgaand aan de plaatsing van een antenne in aanmelding na de plaatsing, een ongewenste. Als gemeente kun je dan alleen nog achteraf toetsen en niet actief optreden.

Tot slot. De gemeente Tilburg heeft in augustus 2007 de maatschappelijke onrust over het stralingsgevaar van UMTS-masten laten meewegen bij het weigeren van een zendmast in een woonwijk. En gelijk gekregen van de bestuursrechter in Breda toen het betrokken telecombedrijf de gemeente voor de rechter daagde.

De gemeente heeft dus wel degelijk beleidsvrijheid in haar plaatsingsbeleid voor antennes.