Donderdag 2 november worden de Algemene Beschouwingen in de gemeenteraad van Delft gehouden. Dit is de bijdrage van GroenLinks.
Voorzitter, collegaraadsleden, beste aanwezigen,
De nadagen van het kabinet-Balkenende III en de komende verkiezingen werpen hun schaduw op deze programmabegroting. GroenLinks wil aan het begin van zijn algemene beschouwingen vier onderdelen daarvan belichten.
De schaduw van Balkenende
In de eerste plaats het prestatieconvenant tussen minister Remkes en de politiekorpsbeheerders. De politie zal worden beloond voor het oppakken van illegale buitenlanders. Voor mevrouw Huizinga van de ChristenUnie was dat aanleiding een vergelijking te maken met de deportaties in de Tweede Wereldoorlog. En daarover ontstond weer een discussie in de pers. Wij krijgen in ieder geval een vieze smaak in onze mond van deze “prestatieafspraak”. Hierbij dienen wij een motie in waarin de raad aandringt op het heropenen van de onderhandelingen hierover met de nieuwe minister van Binnenlandse Zaken. Wat ons betreft worden er in Delft geen vreemdelingen opgepakt op basis van deze afspraak. Fatsoen moet je doen…
Een tweede landelijk punt met grote Delftse gevolgen is de Wet Inburgering, het paradepaardje van minister Verdonk. Een wet die nog niet door de Eerste Kamer is goedgekeurd, maar wel op 1 januari moet worden ingevoerd. Zoals zo vaak zijn de gemeenten de dupe van de dadendrang van een minister. Ze moeten overhaast een wet invoeren. We hebben het er dan nog niet eens over dat Nederland door deze wet vrijwel op slot gaat voor veel buitenlanders. het is toch afgrijselijk dat we Marokkaanse en Turkse vrouwen die al lang in Nederland wonen een eigen bijdrage van 270 euro gaan vragen voor de inburgeringscursus; en vervolgens sancties moeten opleggen wanneer ze hun verplichtingen niet nakomen! Nederland moet en zal bewijzen streng te zijn en daarom moet dit bureaucratische monster kennelijk persé worden gebaard.
Ten derde: de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Wij ondersteunen de beleidsarme invoering in Delft in 2007. Daardoor kunnen we gedurende het jaar ècht de discussie aangaan met alle maatschappelijke betrokkenen. Wat de fractie van GroenLinks betreft is het een enorme politieke uitdaging om de WMO zo vraaggericht mogelijk in te richten, met zo min mogelijk bureaucratie en een hoofdrol voor het persoonsgebonden budget.
Dan is er nog de A4. Tot onze grote teleurstelling wil Wouter Bos hem ook en heeft PvdA-gedeputeerde Huls in het laatste IODS-bulletin volstrekt tegen de afspraken in beweerd dat het convenant van vóór de zomer een belangrijke stap is tot aanleg van de weg. Ondertussen kiest het kabinet ook voor versnelde aanleg van de A13/A16. Zowel aanleg van de A4 als van de A13/A16 leiden tot een toename van het verkeer op de A13. Daarmee wordt verbreding van de A13 bijna onvermijdelijk. de asfaltlobby dreigt zijn zin te krijgen: aanleg van A4 plus A13/A16 plus verbreding van de A13. Een nachtmerrie: Delft ingeklemd tussen twee snelwegen en inwoners die snakken naar schone lucht. Maar er is ook hoop. Gebleken is dat de berekeningen over de capaciteit bij Ypenburg niet kloppen. De minister heeft aangekondigd dat de eerste fase van de Trajectnota/MER deels moet worden overgedaan. Conclusie zou kunnen zijn dat de A4 niet het beste alternatief is, waarmee de bodem onder het convenant wordt weggeslagen. En alternatieven als (verdiepte) verdubbeling van de A13 weer in beeld komen.
De vertaling van het coalitieakkoord
Voorzitter, dan de programmabegroting zelf. De fractie van GroenLinks heeft die vooral bekeken op de vraag of er op cruciale onderdelen van het coalitieakkoord niet alleen ruimte gezien maar ook ruimte gemaakt is. We lopen die cruciale onderdelen langs.
We zien dat het college de armoedebestrijding energiek oppakt. De armoedeconferentie was een groot succes, alleen al omdat mensen elkaar konden ontmoeten en ervaringen delen. Nu komt het aan op verdieping en meer inzoomen op de groepen waar de echte armoede zich concentreert. Op de conferentie bleek keer op keer hoe belangrijk integrale schuldhulpverlening is. We vinden het dan ook prima dat het college voorstelt daarvoor nieuw beleidsgeld uit te trekken. Ook zijn we blij met het (opnieuw) ophogen van de inkomensgrens voor de bijzondere bijstand. Blij verrast werden we vorige week door het voornemen van woningbouwcorporatie Woonbron om maximaal 30% van het inkomen aan huurlasten te gaan berekenen. Wij roepen de andere Delftse corporaties op dit voorbeeld te volgen. Aan het college vragen we het totale pakket aan sociale regelingen in Delft tegen het licht te houden. Wij willen komen tot een transparant en eenvoudig pakket, waarin mogelijkheden tot categoriale verstrekking creatief worden gebruikt.
Een centraal punt uit het coalitieakkoord is voor ons de kwalitatieve en kwantitatieve versterking van het groen in en om de stad. Na lezing van de programmabegroting vonden we dat er onvoldoende uitkomen. Ook na de antwoorden van het college op onze vragen blijven we stootrichting en gevoel van urgentie missen.
Het is mooi dat er geld wordt uitgetrokken voor de inrichting van TU-Noord en voor de gebiedsvisie op de Delftse Hout. Maar er is méér nodig. Wij gaan graag de discussie aan over het vastleggen van kwantitatieve normen voor speelplekken en openbaar groen in nieuwbouwwijken en herstructureringsgebieden. wij willen de burgers van Delft op grote schaal betrekken bij de visie op de Delftse Hout. De bewoners van de Poptahof en in het bijzonder de allochtone vrouwen bij de inrichting van het groen in hun nieuwe wijk. We willen nog steeds proberen om de Wallertuin aan te kopen, zodat die voorgoed onderdeel wordt van het openbare groen. We willen een wilde speeltuin (een speeldernis) in TU-Noord en dienen daarover een motie in. We willen veel betere communicatie over de redenen van bomenkap en daarbij altijd en meteen de herplant vermelden en realiseren. GL denkt dat er behoefte is aan een nieuwe visie op het combineren van ecologisch en verblijfsgroen (inclusief speelplekken) in en om de stad. Wij zien daarin een hoofdopgave voor dit college. Dit is de ruimte die de burgers willen zien! In een motie dragen we het college op in de volgende begroting de versterking van het groen in en om de stad echt waar te maken. En als we het doen halen we meteen de bewegingsnorm, want er blijken minder dikke kinderen te zijn in groene wijken.
Onvoldoende gevoel voor urgentie zien we ook bij de creatieve stad en de creatieve economie. U komt niet veel verder dan gemeenplaatsen en een onderzoek. Wij zien liever snellere actie wanneer die nodig is. Anders noemt elke stad in Nederland zich creatieve stad en verlaten de bedrijfjes Delft omdat ze geen ruimte hebben. Snellere ondersteuning van TOP, helpen bij een oplossing voor de Sigarenfabriek, Bacinol II voortvarender aanpakken, liefst door de huidige beheerder, snelle besluitvorming over Bacinol III en IV op plekken als Nieuwe Haven en Röntgenweg. Geef creatieve entrepreneurs de ruimte om initiatieven te ontwikkelen. Er is een voor Delft ongekende dynamiek op gang gekomen, laat die niet verzanden in bureaucratische routine en gebrek aan durf.
Wat betreft cultuur missen we het in het coalitieakkoord aangekondigde onderzoek naar podia. Wij vinden het onjuist dat een belangrijk onderdeel uit het akkoord op de lange baan wordt geschoven. Ten opzichte van het theater kunnen wij dat ook niet maken. De Veste wordt al jaren aan het lijntje gehouden met de wens voor een tweede (kleine) zaal. Wij stellen bij amendement voor dit onderzoek wèl in 2007 te doen.
Ook willen we het college bij motie opdragen om vanaf 2008 een meerjarensubsidie voor World Art Delft te realiseren, zoals veel partijen in deze raad vóór de verkiezingen hebben bepleit. World Art Delft vervult een pioniersfunctie op het gebied van (wereld)kunst, zeker in de educatieve sfeer.
Conclusie
Voorzitter, ondanks deze kanttekeningen kunnen wij ons op hoofdlijnen goed vinden in de vertaling van het coalitieakkoord. We zien hele goede elementen, waarvan we hier nog met name willen noemen zaken als social return bij aanbestedingen, de visitatiecommissie, het durfpotje voor subsidies, de buurtbemiddeling. U bent erin geslaagd door de herschikking van de reserves tot een beter financieel beeld te komen dan in de perspectiefnota mogelijk leek.. GL is blij met de ruimte die u gemaakt heeft, maar ziet ook de risico’s onder ogen. Bij Harnaschpolder (inclusief het bedrijfschap), bij Technopolis, bij het grondbedrijf dat in de toekomst geen melkkoe meer kan zijn, bij een onzeker belastinggebied. We herhalen daarom ten overvloede dat de raad de politieke sturing en controle bij grote projecten in deze periode echt vorm moet gaan geven. Maar voorop staat nu voor ons dat er extra ruimte voor nieuw beleid is gevonden, bij een gematigde tariefstijging.
Wim Bot
2 november 2006