Het Lokaal Verkeer en Vervoersplan (LVVP) is besproken in de raadscommissie Cultuur, Kennis, Economie en Mobiliteit. Behandeling van het FietsActiePlan (FAP) is opgeschort door tijdgebrek.
GroenLinks onderschrijft voluit de hoofddoelstellingen van het LVVP en het FAP: het stimuleren van de fiets en het openbaar vervoer en het beperken van het binnenstedelijke autoverkeer, opdat de lucht- en geluidnormen niet worden overschreden. Toch zijn er door ons nog enkele kritische kanttekeningen en aanvullingen geplaatst, waarop belangrijke toezeggingen zijn losgekregen van wethouder Grashoff. De plannen liggen nu ter inspraak voor aan bewoners en belangenorganisaties in de stad.
De verwachte mobiliteitsgroei, vooral een sterke toename van het autogebruik voor het woon-werkverkeer tot 2015, betekent een flinke aantasting van de leefbaarheid van de stad en de gezondheid van de bewoners, door overschrijding van normen voor geluidhinder en luchtkwaliteit. Groenlinks vindt dat economische bereikbaarheid in goede balans moet zijn met de kwaliteit van leefomgeving. Maatregelen van de gemeente om dit in goede banen te leiden zijn sterk gericht op het gebied van ruimtelijke ordening. GroenLinks vindt dit onvoldoende en doet suggesties om iets te doen aan de vraagkant om groei af te remmen: beprijzen van autoverkeer en betaald parkeren. Ook moet er alles aan gedaan worden om openbaar vervoer en fietsen aantrekkelijker te maken.
De keuze voor een nieuwe Delftse wegcategorie, de wijkontsluitingsweg, waar maximaal 40 km mag worden gereden, wordt door GroenLinks gesteund. Op de binnenstadsring kan deze maatregel overschrijding van luchtkwaliteitsnormen voorkomen. Dan zullen deze wegen volgens ons wel sneller dan gepland moeten worden aangelegd. Wij vinden dat ook snel kruisingen aangepast moeten worden om hoofdfietsroutes voorrang te geven. Dit verkort de fietsreistijd en maakt fietsen in de stad aantrekkelijker.
GroenLinks steunt de concentratie van de grote verkeerstromen op een ringweg, bestaande uit: A13, A4, Kruithuisweg en Provincialeweg. Dan zal er wel sprake moeten zijn van ongelijkvloerse kruisingen met het langzame verkeer. De wethouder heeft toegezegd de mogelijkheid te bekijken van een dergelijke kruising bij de Provincialeweg en van Foreestweg. Ook is de mogelijkheid van een verdiept aangelegde Provincialeweg is door GroenLinks benoemd. Fietsers en voetgangers kunnen dan op maaiveld blijven en het gebied komt vrij voor woningbouw.
De wethouder gaat op verzoek van GroenLinks, in nader overleg met de belangenvereniging TU-Noord, bezien welke aanvullende maatregelen nodig en mogelijk zijn om te komen tot een reductie van het autoverkeer op dit overbelaste deel van de stad.
Het overschrijden van luchtkwaliteitsnormen kan ook tegengegaan worden door het verminderen van verkeerstromen die de stad in en uit gaan bij afslagen van de A13. Het GroenLinks voorstel voor een transferium bij de Vrijenbanselaan, waar auto’s geparkeerd worden en overgestapt kan worden op pendelbus of tram 19 of op een huurfiets, wordt door de wethouder nader bekeken.
Wethouder Grashoff heeft op vragen van GroenLinks toegezegd meer uitleg te geven over het voorgestelde servicenet van bussen die wijkvoorzieningen met elkaar verbinden. Niet duidelijk is of het servicenet het juiste antwoord is op exploitatieproblemen bij de stadsbuslijnen, en of door het voorstel een aantal wijken van de stad, zoals de Wippolder, zonder stadsbus komen te zitten. GroenLinks vindt dat in het definitieve plan een betere langetermijnvisie op wijkontsluitend openbaar vervoer moet komen.