Het onterechte beeld in de media, dat in de binnenstad alle verkeerd geparkeerde fietsen verwijderd gaan worden, wordt rechtgezet in een brief van burgemeester en wethouders. Voorop blijft staan dat Delft ruim baan wil geven aan de fiets. Voor de supermarkt op het Bastiaanplein komen dertig fietsparkeerplekken.

Namens het college benoemt wethouder Grashoff in de brief de drie plekken waar opgetreden wordt tegen buiten de rekken geplaatste fietsen, en de redenen daarvoor. GroenLinks kan zich daar in vinden.
Er is door het college goed geluisterd naar de geluiden in de raad en in de stad over de situatie op het Bastiaanplein. Wij zijn heel tevreden met de toezegging in de brief dat er toch extra fietsparkeerplaatsen op het plein komen, bij de ingang van de C1000.

De brief luidt als volgt:

“Delft is altijd een stad geweest die ruim baan wil geven aan de fiets. Dat staat nog steeds, getuige ook het op 30 juni 2005 goedgekeurde Fietsactieplan 2 ‘Delft fietst’.

Onlangs besloot het college om op drie plekken in de stad op te treden tegen fietsen die buiten de rekken zijn gestald. Het gaat daarbij om de Oude Langendijk (zijde van de gracht), de Markt en het Bastiaansplein. Verkeersveiligheid en behoud van primaire functie van de betrokken pleinen waren daarbij belangrijk. Dit besluit heeft reacties opgeroepen vanuit  fracties in de raad en ook elders uit de stad kwamen signalen met de vraag of dit een goede aanpak was. In publicaties in de media ontstond soms het beeld als zou een jacht worden ontketend en zou elke fiets buiten een rek vogelvrij worden verklaard.

De fiets is en blijft ook in Delft een prima vervoermiddel. De gedachte achter de geplande handhaving is, dat de fietser zich realiseert dat hij medeverantwoordelijk is voor waar en hoe de fiets in het stadsbeeld aanwezig is. Handhaving is daarbij één van de middelen, gericht op het veranderen van ongewenst gedrag. De actie dat je je fiets het eerste uur gratis kunt stallen bij de Biesieklette is een ánder voorbeeld om dat gedrag te beïnvloeden. Wat de handhaving betreft, heeft voor het college steeds vastgestaan dat het gaat om handhaven in redelijkheid. Daar waar een verkeerd beeld is ontstaan van de voornemens, als zou de jacht op de fiets zijn geopend, wil het college dat beeld hiermee graag corrigeren.

Maar het college wil de geluiden uit de fracties en reacties in de stad uiteraard niet negeren. De discussie spitst zich toe op de situatie op het Bastiaansplein. Het college wil op dit punt benadrukken dat de handhaving op deze plek zich enkel beperkt tot de pleinruimte zelf en niet de aanloopstraten eromheen. Dus als in de aanloopstraten fietsen buiten de rekken staan, zullen deze niet worden verwijderd. Tussen nu en 5 december komen er rond het plein 130 nieuwe (dus extra) fietsparkeerplekken bij. Om de stallingsmogelijkheden verder te verbeteren, zullen er daar boven op tijdelijk nog dertig fietsparkeerplekken. Deze komen op het plein tussen de ingang van de C1000 en de ingang van de BCC langs de gevel. Na oplevering van de geplande bewaakte fietsenstalling (naar verwachting in het najaar 2006) zou dit besluit naar de mening van het college heroverweging verdienen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Rik Grashoff
Wethouder Duurzaamheid"