· GROENLINKS BLIJFT TEGEN A4
· DELFTSE BURGERS HEBBEN NOG STEEDS EEN REFERENDUM

GROENLINKS BLIJFT TEGEN A4
De fractie van GroenLinks in Delft doet niet mee in de keuze voor de A4 of een verbrede A13. “Kiezen tussen Midden-Delfland of de Delftse Hout is voor ons kiezen tussen de kogel en de strop”, zo stelde fractievoorzitter Wim Bot donderdag 3 februari in de raadscommissievergadering over de A4 en andere varianten. In de vorige raadsperiode stemde wethouder Grashoff als enige GroenLinkser voor het ‘plan Norder’, de rest van de toenmalige fractie was tegen. En dat blijft zo. Nog steeds voelt GroenLinks zich niet gebonden aan het plan, gemaakt voor de Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam. De A4 scoort in de varianten van de Milieu Effecten Rapportage uitgerekend slecht op het gebied van het oplossen van de verkeersproblemen. Er zijn nog veel knelpunten die mogelijk onopgelost blijven, tenzij tegen hoge kosten, die de regio voor een deel zelf moet opbrengen. Verder zal niet voldaan kunnen worden aan de komende terecht strenge Europese normen voor luchtkwaliteit. De zeer dure aanleg van de A4 versnippert het laatste open groene gebied in de regio. Verbreding van de A13 heeft grote nadelen voor Delft: verder knabbelen aan de randen van de Delftse Hout en een forse toename van lucht- en geluidsproblemen. Volgens GroenLinks moet op de A13 tussen Den Haag en Rotterdam de snelheid omlaag worden gebracht naar 80 kilometer. Ook is het nodig dat het rijk andere maatregelen neemt tegen de al bestaande geluidoverlast en luchtverontreiniging. Voor GroenLinks heeft een variantendiscussie geen zin als er geen variant is opgenomen die een trendbreuk met het huidige verkeersbeleid en verkeersgedrag realiseert. Bekend is dat asfalt eerder meer automobiliteit genereert dan minder. En dat terwijl er voldoende alternatieven zijn voor het autogebruik, zoals de spoorverdubbeling die mogelijk is door aanleg van de tunnel in Delft; de aanleg van Randstadrail; aanleg van de Zoetermeer-Rotterdamlijn en het doortrekken van de toekomstige tramlijn 19 naar Rotterdam. GroenLinks is voor het introduceren van een kilometerheffing om de groei van de automobiliteit te remmen, en is ook voor bevordering van het fietsen op de korte afstanden.

DELFTSE BURGERS HEBBEN NOG STEEDS EEN REFERENDUM
GroenLinks wil het correctief referendum terug in Delft. In 1997 heeft de gemeenteraad op initiatief van GroenLinks en D66 een referendumverordening vastgesteld. Deze is in 2002 gedeeltelijk afgeschaft omdat toen de Tijdelijke Referendumwet ingevoerd werd, waardoor alle burgers in Nederland het recht kregen om tegen besluiten van de gemeenteraad een referendum te organiseren. Het andere gedeelte van de Delftse referendumverordening, waarin Delftenaren ook het recht hebben op een adviserend referendum heeft de gemeenteraad in een aparte verordening gezet. Inmiddels heeft de regering de Tijdelijke Referendumwet weer afgeschaft. Hierdoor hebben burgers plotseling niet meer het recht om via een referendum correcties op ons beleid aan te nemen. GroenLinks heeft het college gevraagd de oude verordening uit 1997 weer uit de kast te halen, te moderniseren en aan de gemeenteraad voor te leggen als besluit.