Nadat bekend werd dat de vliegroutes van en naar een geplande helihaven bij Ypenburg langs de A13 zouden komen te liggen heeft GroenLinks opnieuw vragen gesteld aan het college.

In december stelden wij vragen aan het college over het voorgenomen plan van de gemeente Den Haag om goedkeuring te verlenen aan een helihaven op Ypenburg. Over de geluidsbelasting is toen geantwoord dat er relatief stille helikopters worden toegestaan met een maximaal geluidsniveau van 128 dB. Dat betekent nog wel hoorbaar en herkenbaar een geluidniveau van 70 dB bij een overtocht op 300 meter hoogte. Dat zal maximaal 38 keer per per dag mogen voorkomen. Het effect op de luchtkwaliteit wordt door het college ook bij herhaalde vragen verwaarloosbaar genoemd. Door de vlieghoogte verdunt de uitstoot snel waardoor er op de grond nauwelijks hogere concentraties merkbaar zouden zijn. Naast de A13 zou de bijdrage van helikopters aan de luchtvervuiling zeer gering zijn, volgens het college. Het college houdt overigens, net als GroenLinks, ernstige bedenkingen tegen de helihaven en de geplande commerciële helikoptervluchten en beraadt zich op vervolgstappen richting gemeente Den Haag.

Lees hier onze vragen en de antwoorden van het college van december 2006.

Lees hier onze aanvullende vragen en de antwoorden van het college van januari 2007.