GroenLinks was in 2001 al tegen de Integrale Ontwikkelingsvisie Delft Schiedam. De fractie vond in tegenstelling tot wethouder Grashoff dat het plan onvoldoende zicht- en geluidgaranties gaf, populair gezegd niet horen/zien/ruiken) en dat financiering onduidelijk en onzeker was en stemde daarom tegen. Nog steeds voelt de fractie zich niet gebonden aan het IODS.

Dat betoogde fractievoorzitter Wim Bot van GroenLinks gisterenavond in de speciale commissievergadering over de A4 en andere varianten.
De alternatieven-MER geeft GroenLinks geen aanleiding terug te komen op haar eerdere standpunt, zei Bot. De A4 IODS-variant scoort in onderzoeken slecht, uitgerekend op het gebied van het oplossen van de verkeersproblemen. Over nut en noodzaak gesproken. Het alternatief van de verbreding van de A13 en verbinding met de A16 heeft volgens de GroenLinks voorman voor Delft grote nadelen die evident zijn: verder knabbelen aan de randen van de Delftse HJut en een forse toename van lucht- en geluidsproblemen. "Wij voelen er niets voor om deze variant te omhelzen. Kiezen tussen Midden-Delfland of de Delftse Hout is voor ons kiezen tussen de kogel en de strop."
Wie de Delftse oplegnotitie leest, kan niet anders dan concluderen dat de vergelijkingen voor een belangrijk deel zijn gebaseerd op aannames die voor discussie vatbaar zijn en datzelfde geldt dan ook voor de uitkomsten.
Daarbij komt - en dat vindt GroenLinks een zeer zwaarwegend punt - dat in de studie vergaande Openbaar Vervoersvarianten (doortrekken lijn 19 naar Rotterdam, Randstadrail, stedenbaan ZoRo-lijn, spoorverdubeling bij aanleg van de spoortunnel), bevordering van het fietsen op de korte afstanden en het introduceren van een kilometerheffing om de groei van de automobiliteit te remmen niet zijn meegnomen. Voor GroenLinks heeft een variantendiscussie geen zin als er geen variant is opgenomen die een trendbreuk met het huidige verkeersbeleid en verkeersgedrag realiseert. Bot maakte dus duidelijk niet voor de A4 te zijn, en wees er voor alle zekerheid nog op dat een sobere A4-variant voor onze fractie al helemaal niet bespreekbaar is. "Ook over knibbelen aan de IODS-variant en de daarin opgenomen zicht- en geluidgaranties valt met ons niet te praten," zei hij luid en duidelijk.