Rijkswaterstaat (RWS) constateert dat de aanleg van de A4 Midden-Delfland zinloos is. RWS voorspelt zelfs dat de verkeerssituatie na aanleg van de A4 slecht tot zeer slecht wordt. Naar verwachting zullen ervan 7 uur tot 9 uur ’s morgens zeer ernstige files ontstaan.

Op 7 december vorig jaar kwam het geheime RWS rapport over de A4 Midden-Delfland uit. Delen ervan waren al uitgelekt via de Haagsche Courant, zie elders op deze pagina. Vandaag blijkt dat ook ir. B.K. van der Chijs verkeerskundige Delft, het rapport bezit. In een verklaring die hij heeft toegezonden aan de Delftse gemeenteraad schrijft de verkeerskundige: "Uiteraard zal ook nog vóór 7 uur en na 9 uur het verkeer in de file staan. Evenzo zal dit gebeuren tijdens de avondspits. Zodat verwacht mag worden dat zeker 8 uur per dag congestie optreedt op de A4."
Volgens Van der Chijs zijn In het RWS rapport vele essentiële nadelen van de A4 weggelaten. Zo is niet vermeld dat het Kethelplein waar de A4 op de A20 en op de Beneluxtunnel uitkomt veel te klein is, en dat terwijl in een eerder RWS rapport (maart 2002) wel al is aangegeven dat er verkeersproblemen op dit plein zullen ontstaan. Daarbij was toen nog gerekend met geflatteerd lage verkeersintensiteiten, waarbij geen files op de A4 zouden optreden.
In het rapport van december vorig jaar zijn deze realistischer geraamd en op de A4 globaal meer dan 40 % hoger geworden . Dit betekent dat ook op het Kethelplein ernstige files zullen ontstaan bij aanleg van de A4, waardoor ook de verbindingen van A20 naar A4 geblokkeerd zullen worden, files ontstaan op de A20 en daarmee ook de verbindingen tussen A20 en Beneluxtunnel geblokkeerd worden.
Van der Chijs vindt het verder logisch dat, als er via de A4 meer verkeer op de A20 komt, een deel van dit verkeer over de A 20 richting Kleinpolderplein en Terbregseplein (kruispunt A20 met A16) zal gaan. Op deze wegen staat het verkeer al jaren in de file. Hij verwacht dat het verkeer op de A20 door de aanleg van de A4 toeneemt met 10 tot 20 %. De files zullen daar dus niet verminderen.