ROTTERDAM - Rijkswaterstaat houdt rekening met zeker een jaar vertraging voor de A4 tussen Schiedam en Delft.

Door KOR KEGEL

Het risico van bezwaarschriften maakt dat Rijkswaterstaat rekening houdt met 2009. Al geruime tijd werd gehoopt dat de aanleg van de rijksweg door Midden-Delfland in 2008 kan starten.

Milieu- en bewonersgroepen gaan er echter vanuit dat het uitstel nog wel eens veel langer zou kunnen duren. Deze maand wordt het zwaarwegende advies verwacht van de Commissie voor de Milieu Effect Rapportage (MER).

Deze adviescommissie van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, vroeg deze zomer veel aanvullingen op de gegevens die Rijkswaterstaat had verstrekt.

De tegenstanders van de weg hopen op een kritisch advies van de commissie MER, waardoor Rijkswaterstaat nog veel huiswerk te doen krijgt. En dan kan de vertraging veel meer tijd in beslag nemen.

De projectleider A4 bij Rijkswaterstaat Zuid-Holland, Oscar Mendlik, wil daar liever niet op vooruitlopen. "Laten we even deze maand afwachten," zegt hij. In het kantoor op de Boompjes in Rotterdam staat nu 2008-2009 in de planning voor de aanleg.

Rijkswaterstaat hoopt het uitstel te bekorten door de aanbesteding van de weg al voor te bereiden, voordat de formele procedures zijn afgewikkeld.

Na de voltooiing is de A4 bedoeld als alternatief voor het autoverkeer tussen de Haagse en Rotterdamse regio’s, dat nu grotendeels op de A13 is aangewezen. Of de verlenging haalbaar is, hangt af van factoren als geluidhinder, luchtkwaliteit, landschappelijke inpassing en verkeerscongestie.

Over het laatste lopen de meningen uiteen. De A4 moet het fileprobleem elders oplossen, maar in de politiek is men geschrokken van berekeningen waaruit naar voren komt dat er nieuwe fileproblematiek ontstaat.

Het risico van bezwaarschriften maakt dat Rijkswaterstaat rekening houdt met 2009. Al geruime tijd werd gehoopt dat de aanleg van de rijksweg door Midden-Delfland in 2008 kan starten.

Milieu- en bewonersgroepen gaan er echter vanuit dat het uitstel nog wel eens veel langer zou kunnen duren. Deze maand wordt het zwaarwegende advies verwacht van de Commissie voor de Milieu Effect Rapportage (MER).

Deze adviescommissie van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, vroeg deze zomer veel aanvullingen op de gegevens die Rijkswaterstaat had verstrekt.

De tegenstanders van de weg hopen op een kritisch advies van de commissie MER, waardoor Rijkswaterstaat nog veel huiswerk te doen krijgt. En dan kan de vertraging veel meer tijd in beslag nemen.

De projectleider A4 bij Rijkswaterstaat Zuid-Holland, Oscar Mendlik, wil daar liever niet op vooruitlopen.

,,Laten we even deze maand afwachten,’’ zegt hij. In het kantoor op de Boompjes in Rotterdam staat nu 2008-2009 in de planning voor de aanleg.

Rijkswaterstaat hoopt het uitstel te bekorten door de aanbesteding van de weg al voor te bereiden, voordat de formele procedures zijn afgewikkeld.

Na de voltooiing is de A4 bedoeld als alternatief voor het autoverkeer tussen de Haagse en Rotterdamse regio’s, dat nu grotendeels op de A13 is aangewezen. Of de verlenging haalbaar is, hangt af van factoren als geluidhinder, luchtkwaliteit, landschappelijke inpassing en verkeerscongestie.

Over het laatste lopen de meningen uiteen. De A4 moet het fileprobleem elders oplossen, maar in de politiek is men geschrokken van berekeningen waaruit naar voren komt dat er nieuwe fileproblematiek ontstaat.

Bron: Algemeen Dagblad 4 november 2005

Over de A4 Midden-Delfland bestaat een dossier op deze site