In de nieuwe Parkeervisie voor het Spoorzonegebied wordt aangestuurd op de bouw van een extra parkeergarage. GroenLinks is ooit accoord gegaan met de uitgangspunten van de visie, omdat de argumenten om een lage parkeernorm te hanteren heel erg GroenLinks zijn. Maar als we nu horen dat die uitgangspunten leiden tot de bouw van een parkeergarage, dan zijn we daar niet blij mee. Wat GroenLinks niet wil, is dat ontwikkelaars een lage parkeernorm wordt aangeboden en dat de gemeente uiteindelijk opdraait voor de bouw van een dure parkeergarage.

Met de Nota Parkeren worden in Delft de parkeernormen vastgesteld. Daarin staat ook dat voor een specifieke locatie, bijvoorbeeld de Spoorzone, een lagere parkeernorm mag worden gehanteerd door het vaststellen van een parkeervisie voor die locatie. Maar in een bezwaarschrift tegen het bouwplan op Veld 5 in de Spoorzone werd aangetoond dat toetsing aan een parkeervisie juridisch niet voldoet. Het bezwaar zou leiden tot vertraging van de bouw in Veld 5 en had mogelijk ook consequenties voor andere bouwplannen. Als reactie op het bezwaar komt de gemeente Delft met een Parkeervisie voor het Spoorzonegebied, gebaseerd op reeds eerder vastgestelde uitgangspunten. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe Parkeervisie is het investeringsvoornemen voor de bouw van een extra parkeergarage in Veld 6.

GroenLinks staat nog steeds achter de uitgangspunten van de visie; voor bewoners, bedrijven en hun bezoekers geldt een lagere parkeernorm. Er wordt uitgegaan van beperkt autobezit en en het gebruik ervan zal in de toekomst alleen nog maar meer afnemen. Dat is heel logisch dichtbij een knooppunt van openbaar vervoer. GroenLinks wil zo weinig mogelijk auto’s in het Spoorzonegebied, en de auto’s die er wel zijn zo weinig mogelijk zien. We willen dat parkeren op eigen terrein wordt opgelost. Bezoekers komen bij voorkeur met het openbaar vervoer. Maar als ze toch met de auto komen dan parkeren ze in een garage; liever niet op straat. GroenLinks vindt dat Delft moet blijven zoeken naar een balans tussen parkeerbehoefte en parkeercapaciteit, die aansluit bij toekomstige ontwikkelingen van (auto)mobiliteit in de Spoorzone. Daar zijn, ook in Delft, al diverse studies naar gedaan. We moeten minstens 20 jaar vooruit kijken om te bepalen of een extra parkeergarage echt nodig is. Wij denken dat in de bestaande garages voorlopig ruimte genoeg is.

Laat ontwikkelaars meebetalen voor extra parkeerplaatsen. De gemeente mag daar niet volledig voor opdraaien.