Interview Frank van Vliet

Naam: Frank van Vliet
Fractielid sinds: 2014
Aandachtsgebieden: fractievoorzitter,  Schie-oevers, parkeren, Prinsenhof
Trots op: duurzaam en sociaal coalitie-akkoord
Ambitie: meer verbinding tussen gemeenteraad en de stad, een heldere mobiliteitsvisie

“Wat de raad doet, raakt mensen”

Zijn werk als fractievoorzitter maakt hem een echte verbinder. Ook in zijn werk als projectmanager brengt hij mensen bij elkaar om plannen te maken, over natuurprojecten in Hoek van Holland of de warmtestrategie van Holland-Rijnland. “Ik geloof echt dat de beste plannen tot stand komen als je mensen samen aan tafel zet.”

Welk verschil maak jij in Delft?

“Ik wil bewoners vroeg betrekken bij plannen van de gemeente. Wat de gemeente doet, raakt mensen direct. Daarom moeten ambtenaren en  raadsleden de wijken in, contact houden met bewoners en betrokkenen, en weten wat er speelt. Als raadsleden genoeg tijd nemen voor beeldvorming, en burgers voldoende worden betrokken, dan gaat de oordeelsvorming en besluitvorming daarna ook een stuk efficiënter en sneller.”

Hoe Groen en Links is Delft?

“We zijn de grootste partij, dus het is mooi om te zien dat de stad zo’n groene en sociale voorkeur heeft. Veel mensen kennen ons vooral als partij voor duurzaamheid. Maar GroenLinks is meer dan alleen klimaat, wij hebben ook een sterk sociaal beleid.  Ik hoop dat we meer kiezers trekken die om beide redenen op ons stemmen.”

In de vorige periode hield je de financiën in de gaten. Hoe wil GroenLinks haar geld uitgeven?

“Wij willen investeren in kwaliteit en preventie. Dat is op dit moment niet erg populair, aangezien het financieel niet goed gaat met de gemeente. Maar uiteindelijk bespaar je meer geld door goede zorg te leveren en te voorkomen dat mensen in de schulden raken, dan dat je nu zuinig bent en dan later branden moet blussen.”

Waar ben je trots op?

“Ondanks de krappe financiële situatie, neemt de Gemeente Delft haar verantwoordelijkheden op het gebied van klimaat en energie. Delft loopt voorop met haar strategie om een warmtenet aan te leggen en een energieloket in te stellen, waar bewoners advies kunnen krijgen over maatregelen die zij zelf kunnen nemen voor klimaatadaptatie.”

Wat wil je in de komende 2,5 jaar in elk geval nog bereiken?

“We gaan deze zomer aan de slag met een écht andere mobiliteitsvisie. Delft moet duurzamer worden: meer groen, minder auto, vooral in de binnenstad.  Hiervoor moeten we nog een slag maken met meer fietsenstallingen en met het uitbreiden van fietsroutes, zodat fietsers zonder stoplichten de hele stad door kunnen.”

Door Mariëtte Bliekendaal