Speciale routes voor het vrachtverkeer, schonere gemeentelijke voertuigen die rijden op bio-ethanol (alcohol) en aardgas en het gebruik van roetfilters. Dat zijn enkele maatregelen die het Vlaardingse college overweegt voor schonere lucht in Vlaardingen.

Eind vorig jaar vroeg fractievoorzitter Jack Tsang van GroenLinks Vlaardingen aan wethouder Cees Bot (CDA, milieu) hoe de luchtkwaliteit in Vlaardingen kan worden verbeterd. Bot komt daar nu in een antwoordbrief op terug.

De kwestie is alleen maar actueler geworden na uitspraken van de Raad van State. Die interpreteert de Europese regels zeer strikt. Bouwprojecten langs snelwegen zijn door te veel fijn stof al door de Raad van State tegengehouden. Afgelopen woensdag zette de Raad een rem op de bouw van 440 woningen in de Rivierzone, omdat de gemeente onvoldoende heeft onderzocht of de hoeveelheid fijn stof er binnen de normen blijft. De gemeente Vlaardingen is geschrokken van deze uitspraak en vreest ook voor gevolgen voor nieuwbouw in de Babberspolder.

Vlaardingen wil verder invoering van een maximum snelheid van 80 kilometer per uur op de A20 en de A4. Dat heeft bij Overschie al gezorgd voor minder vuile lucht. Het wachten is nu op een beslissing van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. Peijs, heeft Bot begrepen, heeft zes à zeven wegtrajecten op het oog voor het verlagen van de maximumsnelheid.

Maar, zei Bot eerder dit jaar, Vlaardingen en het rijk kunnen het probleem niet alleen oplossen. Roetfilters bijvoorbeeld helpen alleen als ook de buitenlandse vrachtwagens met filters rijden. Ook komt een groot deel van het fijn stof vanuit het Ruhrgebied en de industrie rondom Londen.

Bron: Rotterdams Dagblad, 31 mei