De illustraties van adviesbureau DHV laten geen ruimte voor twijfel. Aanleg van de A4 Midden-Delfland lost het probleem van het groeiende autoverkeer niet op. Sterker: van en naar Den Haag staat het verkeer op veel meer plekken dan nu muurvast.
Aan de illustraties liggen dikke rapporten ten grondslag. Het adviesbureau kreeg de opdracht van Rijkswaterstaat om door te rekenen wat de aanleg van de weg door het groengebied betekent voor het toekomstige verkeer in de regio. Met de uitkomsten lijkt Rijkswaterstaat in z'n maag te zitten. De verkeersgegevens uit 2003 zijn jarenlang niet naar buiten gebracht, ondanks verzoeken daartoe. Het geheim gehouden rapport kwam pas na herhaaldelijke Kamervragen van de ChristenUnie eind vorig jaar vrij en geeft aan dat de A4 niet oplevert wat gehoopt werd.
Rijkswaterstaat reageerde door het bureau z'n werk over te laten doen met een ander rekenmodel. Maar de uitkomsten van de nieuwe onderzoeksrapporten van zowel november 2004 als van januari 2005 vertonen hetzelfde beeld als dat van 2003.
Uit deze onderzoeken blijkt bovendien dat een verbrede A13 met een verbindingsweg tussen de A13 en A16 flink beter scoort dan de verlengde A4. Beide alternatieven kennen wel vrij ernstige luchtverontreinigingsproblemen, waarbij de A4 Delft-Schiedam de kroon spant.
Vanwege al deze problemen denken enkele verkeerskundigen aan een ander alternatief voor de verbinding tussen Den Haag en Rotterdam: de A14, een nieuw aan te leggen weg van de A4 ten noorden van Leidschenveen naar het Terbregseplein op de A20 bij Rotterdam. Met de A14 gaat het verkeer van Amsterdam naar Rotterdam, zonder dat het de A4 en A13 met de knooppunten Prins Clausplein, Ypenburg en Kleinpolderplein passeert. Dit leidt tot een vermindering van de files tussen Den Haag en Rotterdam.
De A14 kan bovendien aansluiten op de Haagse landscheidingsweg en daarmee op Den Haag centrum en Scheveningen en op de A44 richting Leiden. Dit moet de Utrechtse Baan sterk gaan ontlasten.
(Bron: Haagsche Courant; Illustratie: Infographic Hans Fresen.)