Francine Houben van Mecanoo Architecten presenteerde in TOP haar visie op het nieuwe stadskantoor. De opdracht ook een versie te ontwerpen met één verdieping minder (plan B) pakt volgens haar wonderwel goed uit. Of het nu uiteindelijk het oorspronkelijke plan A of het verkleinde plan B wordt, het stadskantoor blijft van essentiële betekenis voor de ontwikkeling van de Spoorzone en daarmee van Delft.
Francine gaf nog eens haar visie op het belang van de Spoorzone voor Delft. Het wordt de verbindende schakel tussen het oude centrum en de 'nieuwe' woonwijken Voorhof, Buitenhof en Tanthof. Op het scharnierpunt van deze verbinding komt het nieuwe stadskantoor. Een publiek gebouw dat in opzet refereert aan het grachten - steegjespatroon van de binnenstad; en in uitwerking de verbinding maakt naar Delft als stad van kennis en techniek.
De opdracht ook een kleinere versie met een verdieping minder te ontwerpen heeft Francine Houben met beide handen aangegrepen om het gebouw nog beter te maken dan het al was. Door het kleinere volume is een betere inpassing in de omgeving mogelijk. Ook kan de stationshal 30 centimeter hoger worden zonder dat het gebouw zelf hoger wordt. Hierdoor sluit de ruimtelijke werking van de stationshal beter aan op de stadshal waarvan de vloer lager ligt dan de stationshal.
Stadskantoor is eigenlijk niet het goede woord om dit gebouw aan te duiden: het is meer dan dat. Voor veel mensen die in de toekomst met de trein hier naar toe komen, zal het de eerste kennismaking met Delft zijn. Het is een knooppunt van openbaar vervoer en de plaats waar burgers hun zaken met de gemeente regelen. Delft is al bekend met de twee-eenheid Oude Kerk en Nieuwe Kerk. Veel steden kennen al de begrippen oude stad en nieuwe stad. Delft zal naast zijn Oude Centrum zijn Nieuwe Centrum krijgen met een nieuw Huis van de Stad. GroenLinks was, is en blijft een voorstander van deze belangrijke nieuwe ontwikkeling voor Delft.