De aanleg van de A4 Delft-Schiedam pakt slecht uit voor de bereikbaarheid van Den Haag. Dat blijkt uit nog vertrouwelijke rapporten die in opdracht van Rijkswaterstaat zijn uitgevoerd.
Als het ontbrekende stuk A4 door Midden-Delfland wordt aangelegd, ontstaan op bijna alle verkeerswegen van en naar Den Haag lange tot zeer lange ernstige files. De aanleg van een verbreding van de A13 (Den Haag-Rotterdam) in combinatie met een verbindingsweg tussen de A16 (bij het Terbregseplein) en de A13 (Doenkade) veroorzaakt minder opstoppingen. Maar deze zijn nog steeds aanzienlijk.
De rapporten zijn onlangs bij Rijkswaterstaat gepresenteerd en worden gebruikt in de trajectstudies naar de nieuwe weg. Uit een geheim gehouden rapport van juni 2003 bleek toen al dat de aanleg van de A4 ernstige bereikbaarheidsproblemen niet kan voorkomen.
Volgens de onderzoeken lopen grote delen van de A4 na aanleg van het ontbrekende stuk in de ochtend en/of avondspits volledig vast. Zelfs op het nieuwe deel door Midden-Delfland, maar ook op het baanvak van Delft naar toekomstig knooppunt Harnasch (waar nu de A4 ophoudt) en verder naar Ypenburg ontstaan grote opstoppingen. Ook het verkeer op de zuidelijke uitvalsweg (verlengde Lozerlaan) rijdt naar de Harnaschknoop in een fuik. Het knooppunt blijkt veel te klein voor de verkeersstroom. Verder onstaan er op de A13 zeer ernstige files en raakt de Utrechtse baan geblokkeerd.
De nieuw aangelegde A4 Midden-Delfland, berekenen de deskundigen, trekt ongeveer 118.000 extra auto's aan op de peildatum 2020. De weg komt naar verwachting in 2015 in bedrijf. Ook op de A13 groeit het verkeer nog flink, zo'n vijftien procent meer dan op dit moment. Bij de aanleg van het alternatief A13/A16 zijn de verkeersopstoppingen minder talrijk, maar blijven de knelpunten wel aanwezig. Vooral het knooppunt Ypenburg, de Utrechtse Baan en de Harnaschknoop veroorzaken opstoppingen. Ondanks de verbreding blijft de A13 kampen met ernstige files, maar minder dan bij de aanleg van de A4 Delft-Schiedam. Probleem is wel dat dit alternatief bijzonder kostbaar is. (Bron: Haagsche Courant. Door Lex de Jonge.)