Henk Tetteroo, voorzitter van de Stichting Stop Rijksweg 19/A4 sprak gisterenavond in op het stadhuis bij een commissievergadering over de A4. Het college had de commissie een aantal keuzemogelijkheden voorgelegd om met de uitkomsten van het commissiedebat de vervolgdiscussies over de MER goed te kunnen voeren.

A4 Midden-Delfland, de A13 verbreden, onderzoek doen naar de A14 of geen keuze doen. Tetteroo voelde voor het laatste. Hij vindt het in een tijd van klimaatverandering als gevolg van menselijk handelen onverantwoord om nog nieuwe autowegen aan te leggen. Bovendien schuilt er volgens Tetteroo een groot gevaar in het toch kiezen, zeker als de keuze zou uitvallen voor de A4 Midden-Delfland. Volgens hem gaat de weg niet voldoen aan de geluid en zichtgarantis in Midden Delfland. Die garantie is destijds wel gegeven door het ministerie om daarmee twijfelende partijen over de streep te trekken om voor de inpassing tussen Delft en SChiedam te stemmen. Volgens Tetteroo wil de minister die garantie loslaten. Het belang daarvan is niet alleen dat Midden-Delfland als officieel stiltegebied en als open ruimte grotendeels intact blijft. Het is ook een ecologische waarborg: minder herrie, minder vogelverstoring. Bovendien, zegt Tetteroo, wordt Midden-Delfland steeds waardevoller naarmate het in dit deel van de Randstad om het gebied heen, alsmaar drukker, voller en steniger wordt. Tetteroo pleitte dus aan het vasthouden van de afspraken die in de Intergrale Ontwikkelingsvisie Delft-Schiedam is neergelegd: Als de weg aangelegd wordt, dan moet hij volledig worden ingepast. De meerderheid van de raad steunde zijn voorstel. Mocht het rijk besluiten tot aanleg van de A4 Midden Delfland, dan moet het IODS onverkort uitgevoerd worden.

Geluid en zichtgarantie 
http://www.groenlinks.vlaardingen.nl/Bijlage2-Geluid-Zichtgarantie-Midden-Delfland.pdf