De raadscommissie Wijk, Verkeer en Beheer heeft de stand van zaken A4 besproken. De commissie steunt het collegevoorstel om vast te houden aan de Integrale Ontwikkelingsvisie Delft Schiedam (IODS), ofwel het ‘Plan Norder’, waarin randvoorwaarden worden gesteld aan inpassing van de A4 in het gebied.

Het college wil geen versobering van de randvoorwaarden in het ‘plan Norder’ bij eventuele aanleg van de A4. Voor Delft zou dit mogelijk een verslechtering op twee punten tot gevolg hebben: het minder of niet verdiepen van de A4 tussen de Zuidkade en de Oostveenscheweg en het niet verdiepen van de aansluiting op de Kruithuisweg.

GroenLinks vindt dat áls besloten wordt tot aanleg van de weg dit minimaal volgens de randvoorwaarden van de IODS moet gebeuren. Die randvoorwaarden omvatten onder andere: de wettelijke normen voor luchtkwaliteit en geluidshinder, een gesloten inpassing over 2,5 km in het stedelijk gebied van Vlaardingen en Schiedam, een ecologische verbinding over de A4 en ecologische verbindingen voor de A13 en de Schie,  geluid- en zichtgaranties in Midden Delfland, en een ‘groenblauw lint’ tussen de Ackerdijkse Plassen en Vlietlanden.

Het aangekondigde convenant van minister Peijs kan door wethouder Koning niet zomaar ondertekend worden. Volgens GroenLinks moet er daarvoor eerst volgens afspraak een zorgvuldige uitvoering plaatsvinden van de tweede fase van de Milieu Effect Rapportage, en ook moet de tracénota A13/A16 vastgesteld worden, zodat alle relevante cijfers meegewogen kunnen worden. Afgesproken is dat de tekst van het convenant eerst naar de gemeenteraad gaat vóórdat er wordt getekend door de wethouder.