Zorgcentrum Delfshove was in de aanloop naar het weekeinde volledig in stijl aangekleed voor de eerste editie van de roze salon. Meer dan zestig homo-ouderen kwamen naar het zorgcentrum om wat te drinken en ervaringen uit te wisselen. Wethouder Stephan Brandligt (GL) opende de eerste editie.

Niet alleen de medewerkers en organisatie zijn enthousiast nu Delft zijn eigen avond voor homoseksuele ouderen heeft. Ook de ouderen die in Zorgcentrum Delfshove aan het Vorrinkplein wonen, kijken met interesse naar alle drukte in de ontvangsthal. "De meeste ouderen reageren heel neutraal wanneer ze horen wat voor avond we aan het organiseren zijn;' vertelt Marthy Zoetemelk, locatie manager van het nabijgelegen zorgcentrum Die Buytenweye in Delft. "Ze vinden het allemaal wel spannend en de meesten kennen wel iemand in hun omgeving die homoseksueel is:'

De eerste Delftse roze salon is een initiatief van de gemeente, zorginstellingen Pieter van Foreest, DIVA en de Delftse werkgroep homoseksualiteit (Dwh). Het enthousiasme van de medewerkers van Pieter van Foreest voor Albert van der Pluym, roze oudere en voorzitter van de Dwh, voelt als een warm bad. "Menig voorzitter droomt hiervan," laat de 60-jarige Van der Pluijm weten. Toen hij door de gemeente werd benaderd met het plan voor de roze salon was hij eerst wat terughoudend. "Ik was tenslotte een jongere in de protest jaren zestig en had zo mijn twijfels over de plannen. De eerste gesprekken met Pieter van Foreest hebben echter een diepe indruk achtergelaten."

"In de zorg kennen we veel homoseksuele collega's, daar kijkt hier niemand meer van op;' weet Trees Wolffenbuttel, locatiemanager bij Delfshove. Toch zijn er volgens haar veel ouderen die niet voor hun geaardheid durven uitkomen. "Sommigen zijn jarenlang getrouwd geweest en komen nu pas uit de kast," vertelt ze. "Ik ken een dame die nog altijd met een foto van haar broer op haar nachtkastje slaapt en mensen vertelt dat het haar man is. Anderen krijgen juist veel steun van familie en vrienden:'

Veel roze ouderen zijn niet meer op zoek naar een relatie, volgens Zoetemelk. "Ze willen vooral graag hun leven met anderen kunnen delen. Deze ouderen hadden vroeger ook een leuke vriendin of vriend waar ze over willen vertellen, maar dat blijft toch een drempel." Het plan is dan ook om vanaf november op elke laatste vrijdag van de maand een roze salon te houden. Mits er genoeg animo is.

Gelukkig blijkt dit vrijdagavond het geval, wanneer meer dan zestig roze ouderen de eetzaal van Delfhove overnemen. Wethouder Stephan Brandligt (onder meer participatie) noemt de avond dan ook 'een geweldig initiatief.