Tot nu toe zijn de voorbereidingen van de bouw van de Spoortunnel op straat nog niet zichtbaar, maar in augustus begint de sloop van de panden rond het station. Begin 2010 zullen de graafwerkzaamheden beginnen. Een bijzonder project dat veel van de stad en haar bewoners zal vragen de komende tien jaar.
In de commissie Ruimte en Verkeer is afgelopen donderdag de vijfde halfjaarrapportage Spoorzone besproken met het college. Het stuk is vooral een stand van zaken. Helaas wordt er weinig aandacht besteed aan de aanpak van de uitdagingen waarvoor het OBS (Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone) zich gesteld ziet zoals de kredietcrisis, de strakke planning en de risico’s. In de volgende rapportage verwachten we meer. Voortaan krijgt de raad ieder kwartaal een rapportage, omdat dit bijzondere project zo langzamerhand in de uitvoering belandt en een andere dynamiek krijgt.
Het OBS schrijft dat een intensivering van de communicatie nodig is. Zo komt er in de Barbarasteeg een informatiecentrum waar iedereen terecht kan voor informatie of antwoorden op vragen. Niet alleen met vragen over de Spoorzone overigens, ook met vragen over andere grote bouwprojecten in Delft. Dat is mooi, want communicatie is belangrijk bij bouwprojecten. Helemaal bij een project van deze omvang.
Dat een informatiecentrum, nieuwsbrieven en informatieavonden niet genoeg zijn en er meer nodig is, blijkt uit de brief die onze fractie afgelopen week ontving van bewoners in de Coenderstraat en Parallelweg. Naar aanleiding van de brief zijn we afgelopen zaterdag bij de briefschrijvers op bezoek geweest. Zij voelen zich onvoldoende gehoord en willen graag overleg (samenspraak) met het projectmanagement over de verkeerssituatie in de straten tijdens de werkzaamheden die toch een dikke tien jaar gaan duren. Bovendien is er bij de bewoners ook nog veel onduidelijk over de definitieve situatie: de verkeersafwikkeling, het straatprofiel, het parkeren, het groen en het 'Delftse stoepje'. De communicatie op bewonersniveau zal geintensiveerd moeten worden, dat is duidelijk. Al was het alleen maar om het draagvlak voor het project te vergroten en te behouden in de komende jaren.
Morgen maakt de raad een wandeling door de Spoorzone onder leiding van collegeleden, ambtenaren en medewerkers van het OBS en ProRail. De fracties krijgen dan de kans om vele vragen te stellen. We zien er naar uit om nog meer inzicht te krijgen in dit belangrijke project.
Tip: kijk hier eens welke ideeen TU-studenten hebben over communicatie over de Spoorzone.