Het bestemmingsplan TNO-Zuidpolder houdt geen rekening met een eventuele verbreding van rijksweg A13. Rijkswaterstaat stelt dat het Delftse bestemmingsplan milieuconsequenties heeft, voor lucht, geluid, externe veiligheid en de ecologische zone. Rijkswaterstaat voegt hier aan toe dat er bovendien ruimte moet worden gevonden voor aanwezige hoofdtransportleidingen (water en elektriciteit). Een en ander blijkt uit de beantwoording van het college op vragen en opmerkingen van rijkswaterstaat over het bestemmingsplan. Volgende week dinsdag wordt het plan besproken in de commissie duurzaamheid.
Rijkswaterstaat wil van het college weten hoe het bestemmingsplan wordt aangepast om een eventuele verbreding van de A13 mogelijk te maken. Zoals bekend bestaat er een alternatief voor de verlenging van de A4. Als het ontbrekende stuk A4 door Midden-Delfland wordt aangelegd, ontstaan op bijna alle verkeerswegen van en naar Den Haag lange tot zeer ernstige files, blijkt uit een nog geheim rapport van rijkswaterstaat. De aanleg van een verbreding van de A13 (Den Haag-Rotterdam) in combinatie met een verbindingsweg tussen de A16 (bij het Terbregseplein) en de A13 (Doenkade) veroorzaakt minder opstoppingen. Maar deze zijn nog steeds aanzienlijk.
De vragen van rijkswaterstaat komen waarschijnlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Immers uit een geheim gehouden rapport van juni 2003 bleek al dat de aanleg van de A4 ernstige bereikbaarheidsproblemen niet kan voorkomen. Volgens de onderzoeken lopen delen van de A4 na de aanleg van het ontbrekende stuk in de ochtend en/of avondspits volledig vast. Zelfs op het nieuwe deel door Midden-Delfland, maar ook op het baanvak van Delft naar toekomstig knooppunt Harnasch (waar nu de A4 ophoudt) en verder naar Ypenburg onstaan grote opstoppingen. Het college meldt dat het “in dit stadium”niet van plan is het bestemmingsplan aan te passen. B&W vinden dat voor een eventuele verbreding van de A13 een aparte planstudie over de gehele lengte van het tracé zou moeten worden gemaakt. Dit is niet iets wat per “postzegelplan”kan worden opgelost. “Te zijner tijd kan dan voor de gehele zone een nieuw bestemmingsplan in procedure worden gebracht”. Volgens het college wordt door het bestemmingsplan TNO Zuidpolder een verbreding van de A13 niet onmogelijk gemaakt, omdat er in de zone langs deze snelweg geen bebouwing wordt toegestaan.
(Bron: Delftsche Courant.)