Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gaan niet akkoord met de wijze waarop de gemeente Schiedam de geprojecteerde rijksweg A4 heeft ingepast in het bestemmingsplan 'Groenoord 2003'.
GS stellen dat het Schiedamse bestemmingsplan vooruitloopt op de plan- en besluitvorming binnen het programma Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam, waarin de aanleg van de A4 wordt voorzien. Weliswaar volgt Schiedam voor dit deel van het bestemmingsplan het streekplan Rijnmond 1996 en het Ontwerp Ruimtelijk Plan Regio Rotterdam 2020, maar Gedeputeerde Staten (GS) vinden het Schiedamse bestemmingsplan op dit punt te prematuur en te gedetailleerd.
GS verwachten dat goedkeuring van het Schiedamse bestemmingsplan verstrekkende gevolgen kan hebben voor een tijdige realisatie van de rijksweg. Door het bestemmingsplan nu gedeeltelijk te onthouden van goedkeuring worden langdurige wijzigingsprocedures voorkomen.
Het nieuw te ontwikkelen bestemmingsplan zal moeten aansluiten op de uitkomsten van een aanvullende Milieu Effect Rapportage en het tracébesluit van de minister van Verkeer en Waterstaat.
GS erkennen dat door de herstructurering aantasting van het woon- en leefklimaat van de in de jaren zestig van de vorige eeuw gebouwde wijk wordt voorkomen en dat de wijk er weer toekomstwaarde door krijgt.