De provincie Zuid-Holland zit in de maag met een indringend verzoek om de A14 alsnog op te nemen in het provinciaal verkeer- en vervoerplan (PVVP). De A14 is een tot nu toe verwaarloosd alternatief om het wegennet van Rotterdam en Den Haag met elkaar te verbinden.

De A14 was ooit door Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland gepland aan de oostkant van de Ruit van Rotterdam. De rijksweg zou een verbinding moeten zijn vanaf het Terbregseplein in Rotterdam langs Zoetermeer naar de A4 iets ten noorden van Leidschenveen. In het Ruimtelijk Plan Regio Rotterdam 2020, dat momenteel de inspraak ingaat, wordt de weg niet genoemd.
Rijkswaterstaat noemde het idee nog wel in de startnotitie van maart 2004, het eerste deel van de milieu-effectrapportage (mer) over de A4 tussen Schiedam en Delft. Maar het tracé aan de oostkant van Rotterdam werd zonder motivering afgewezen. Op een inspraakreactie van de Delftse verkeerskundige Ben van der Chijs werd niet ingegaan.
De Zuid-Hollandse politiek moet zich nu bezinnen, of hierdoor geen vertraging kan ontstaan voor de A4. De inspraakreactie had namelijk formeel becommentarieerd moeten worden, anders "kleeft er een gebrek aan de MER.'' In juridische termen komt dat neer op een nalatigheid, die door de rechter afgestraft kan worden met de opdracht de MER opnieuw te laten maken.
Van der Chijs wil inderdaad naar de rechter stappen, als Rijkswaterstaat het verzuim niet ongedaan maakt. De Delftse ingenieur wil daarmee niet wachten tot de MER in 2007 of 2008 klaar is, want dan kan iedereen dat doen "en ik wil geen vertraging laten ontstaan,'' zegt hij. In april gaat de trajectnota (eerste fase) A4 de inspraak in. ,,Ik eis dan tevens dat de A14 als serieus alternatief onderzocht wordt. Dat komt de uiteindelijke besluitvorming ten goede.''
Dat is noodzakelijk, zegt hij, omdat er nog geen oplossing is voor eerder gesignaleerde problemen. Eerder al schrok het provinciebestuur op van een rapport dat door kamervragen van de ChristenUnie openbaar was geworden, van het bureau DHV van juni 2003, waarin stond dat aanleg van de A4 tussen het Kethelplein en Delft zal zorgen voor zeer ernstige files tussen Schiedam en Ypenburg, op de A20 en op andere plaatsen, waaronder de A13. De capaciteit van de A4 schiet zo tekort, concludeerde DHV, dat het niet meer mogelijk zal zijn het Oranjetracé erop aan te sluiten. In een later stadium frustreert dat de besluitvorming over een nieuwe oeververbinding onder de Nieuwe Waterweg.
Dat Rijkswaterstaat aan het DHV-rapport voorbijgaat in de startnotitie, vindt Van der Chijs in strijd met beginselen van behoorlijk bestuur. Volgens deskundigen is dit gegeven voldoende om de MER onderuit te halen. (Bron: Archief Rotterdams Dagblad.)