Karla Peijs, minister van Verkeer en Waterstaat, is van plan om de tracéwet voor de A4 Midden-Delfland en de aanbestedingsprocedure met elkaar te vervlechten. Op deze manier hoopt ze financiële steun van het bedrijfsleven te krijgen voor de aanleg van deze weg.

Peijs wil de aanbesteding van de A4 dit jaar al laten plaatsvinden. Met deze gang van zaken omzeilt Peijs de normale democratische processen, die de overheid ervoor zouden kunnen behoeden om onherroepelijke fouten te maken.
Haar voornemen om haar oren te laten hangen naar het betalend bedrijfsleven, is onderdeel van een overeenkomst tussen de ministeries van Verkeer en Waterstaat, Financiën, Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu, Economische Zaken en het bedrijfsleven VNO-NCW, Bouwend Nederland en de ONRI (raadgevend ingenieurs). Daarin staan ook andere grote infrastructurele projecten, die een bedrag van 112,5 miljoen euro overstijgen, die ze versneld willen gaan realiseren. Voor deze infrastructurele projecten willen de ministeries zogenaamde DBFM-contracten (Design, Build, Finance, Maintain) afsluiten met het bedrijfsleven.
De ministeries en het bedrijfsleven hebben daarnaast uitgangspunten vastgesteld voor een marktbenadering waarbij zoveel mogelijk marktpartijen zo vroeg mogelijk in het proces gevraagd worden ideeën in te brengen. Het gaat daarbij om verkeers- en vervoersproblemen waarvoor in het MIT (Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport) nog niet altijd budget is gereserveerd en waarvoor de oplossing nog niet is bepaald. Hierbij kan ook gedacht worden aan ideeën voor gebiedsontwikkeling en tolheffing.
Hoe de ministeries dramatische miskleunen denkt te voorkomen, wordt uit de berichtgeving van Peijs niet duidelijk. Het enige wat daarover te lezen valt is dat zij enkele "specifieke go/no-go momenten" in de procedure willen opnemen.

Lees meer over PPS-constructies 
http://www.lemma.nl/Autosite/teksten/koppenjan_inh.htm