Gisteravond is de raad akkoord gegaan met een gewijzigde parkeerverordening. In de vergadering van de commissie Ruimte en Verkeer werd vorige week al duidelijk dat er veel discussie was over drie punten: uniformeren van bloktijden, mixparkeerplekken en het uitbreiden van betaald parkeren. Het debat over deze punten werd in de raad voortgezet met tal van amendementen en technische details.
Bloktijden en uitbreiding vergunningparkeren
Uiteindelijk zijn de ochtend- en avondbloktijden in gebied F (Wippolder en Delftzicht) dezelfde gebleven, geheel volgens de wens van de bewoners. Het gebiedsgewijs uitbreiden van het vergunningparkeren kreeg een meerderheid. Onze fractie heeft op dat punt verdeeld gestemd. Voorstanders van straatgewijs wezen op het feit dat er per straat is onderzocht of er draagvlak is voor uitbreiding van vergunningparkeren en dat er in de gehele wijk geen meerderheid is voor vergunningparkeren. Voorstanders van gebiedsgewijs verwachten dat als een straat vergunningparkeren krijgt, de aansluitende straten dat ook (door de omstandigheden gedwongen) snel wel willen. Zelfs al hebben ze in de enquete aangegeven het nu niet te willen.
Mixparkeren
De meeste aandacht in de discussie ging uit naar het voorstel om het aantal mixparkeerplaatsen met bijna 400 plaatsen uit te breiden. Met als achterliggende argumentatie van het college dat de parkeersituatie daarmee duidelijker wordt voor bezoekers.
GroenLinks had al eerder aangegeven dat een overzichtelijke en heldere parkeersituatie voor bezoekers van belang is, door het plaatsen duidelijke bebording en het logisch plaatsen van parkeerautomaten. Maar we vonden de wel erg forse uitbreiding van mixparkeerplaatsen een drastische maatregel om die verduidelijking van de parkeersituatie te bereiken. Uit de nota werd ons ook niet duidelijk wat de verwachte consequenties ervan zouden zijn.
Op verzoek van de commissie had het college een memo opgesteld met meer informatie over de verwachte gevolgen van uitbreiding van het mixparkeren. Met name voor de parkeermogelijkheden voor bewoners. En informatie over de knelpunten - waarom is die verduidelijking van de parkeersituatie nou zo nodig?
Spoorsingel
Uit het memo blijkt dat het grootste knelpunt zit aan de Spoorsingel – met een groot aantal bekeuringen. En dat aantal boetes is niet eens representatief – uit tellingen blijkt dat er op zaterdagen veel meer betalende bezoekers op vergunninghouderplaatsen staan. Hier parkeren dus relatief veel betalende bezoekers hun auto verkeerd, namelijk op een vergunninghouderplaats terwijl ze denken dat ze op een mixparkeerplaats staan. Uit tellingen blijkt ook dat dit een plek is waar tijdens de bloktijden ook op de drukste momenten van de week nog voldoende plek is voor betalende bezoekers. Er wordt daarom geen toename van betalende bezoekers verwacht als hun parkeermogelijkheden worden uitgebreid.
Volgens GroenLinks is de Spoorsingel dan ook een plek waar je het mixparkeren kunt uitbreiden. De parkeersituatie wordt duidelijker voor bezoekers en het heeft naar verwachting geen gevolgen voor de parkeermogelijkheden van bewoners. Bovendien levert deze uitbreiding ook geen extra verkeer in de achterliggende woonwijk op. Een meerderheid in de raad steunde deze wijziging (VVD, Stip, PvdA en GL).
Oostsingel
In de memo wordt een ander knelpunt benoemd, namelijk de Oostsingel. Hier vinden we het uitbreiden van het aantal mixparkeerplaatsen geen goed idee, omdat hier geen lege plekken zijn en het college stelt dat hier een toename van het aantal betalende bezoekers bepaald niet uit te sluiten is als het aantal mixparkeerplaatsen wordt uitgebreid. Een meerderheid (PvdA, Stip, OD en VVD) steunde uitbreiding van het mixparkeren op deze plek. Een tijdelijke maatregel - tot opening van de Koepoortgarage.
De VVD erkende deze uitbreiding juist te willen vanwege de schaarste aan bezoekersparkeerplaatsen aan deze kant van de stad. Zo laat je de belangen van de bezoekers (die wat ons betreft in de garages en op de Paardenmarkt horen te parkeren) prevaleren boven de belangen van de bewoners in de schil (die zo concurrentie krijgen van de bezoekers aan de binnenstad) en dat wil GroenLinks niet.
Campers naar de Laan van Vollering?
Overigens staan er vaak campers geparkeerd op de parkeerplaatsen bij de Koepoortbrug. GroenLinks heeft voor een parkeerplek speciaal voor campers gepleit. Wellicht is de grote parkeerplaats aan de Laan van Vollering een optie - dichtbij het centrum en ruim.
Tegen uitbreiding van mixparkeerplaatsen in een aantal straten waar bewoners of de schooldirecteur er zelf om gevraagd hebben of geen bezwaar hebben (116 plekken), had niemand bezwaar.
Al met al is het aantal extra mixparkeerplaatsen uit het voorstel (379) flink naar beneden bijgesteld en komt het uit op 204 in totaal.