GroenLinks vindt het op zich prima dat de Gemeente de regie gaat voeren over de planontwikkeling in het Spoorzonegebied. Dat biedt namelijk nieuwe mogelijkheden voor flexibilisering, maatwerk en kleinschaligheid, en zogenaamde bottom-up initiatieven van particulieren. En het maakt vooral een duurzame en gefaseerde ontwikkeling mogelijk, aansluitend op de toekomstige markt en woonwensen.

Aan de andere kant vraagt GroenLinks zich af of de Gemeente in staat is die regierol op te pakken. Heeft de Gemeente de benodigde kennis en ervaring in huis? Projectontwikkeling is een risicovol vak! Wethouder Junius laat een groot deel van die rol over aan de professionals van het Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft (OBS), die wat GroenLinks betreft in staat mogen worden geacht de nieuwe aanpak van de vastgoedontwikkeling adequaat uit te voeren.

GroenLinks gaat er van uit dat de heroverweging en nieuwe koers collegebreed wordt opgevat. De ontwikkelingen worden besproken in de commissie Spoorzone, Verkeer en Ruimte (SVR), maar er zijn ook zeker raakvlakken met de portefeuille van de commissie Samenleving & Veiligheid (S&V). Bijvoorbeeld als het gaat om planuitwerking in het verlengde van de (eventueel bijgestelde) Woonvisie. En denk ook aan woon/werkcombinaties, de buurt/wijkeconomie en noodzakelijke uitbreiding van de sociale woningvoorraad.

De bouw van woningen, winkels en kantoren staat niet voor morgen gepland. De tijd zou wel eens in het voordeel van Delft kunnen werken. Je mag immers verwachten dat de economie er over 10 jaar weer heel anders (hopelijk beter!) voor staat.