Op 22 februari 2005 heeft Rijkswaterstaat laten weten dat er een nieuw onderzoek komt naar de milieuhinder langs de A4. De conclusies in de concept Trajectnota MER van december 2004 waren gebaseerd op onjuiste aantallen voertuigen die de A4 zal krijgen te verwerken.

Zowel verkeerskundige van der Chijs als Stichting Stop Rijksweg 19/A4 hebben meerdere malen benadrukt dat men uitgaat van verkeerde gegevens over het aantal voertuigen. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat is het rapport onder grote tijdsdruk opgesteld en blijken de cijfers nu zo wezenlijk af te wijken dat het onderzoek naar de luchtverontreiniging, geluidsoverlast en trillingshinder helemaal overgedaan moet worden. Dit zou alleen kunnen betekenen dat de A4 nog slechter uit de bus komt dan nu al het geval is. Hoewel de aantallen te verwachten voertuigen misschien ook voor de andere routes moeten worden aangepast zal de voorspelde filevorming op de A4 dus nog groter worden dan volgens de conceptnota al is voorspeld. Rijkswaterstaat hoopt het onderzoek medio april klaar te hebben. (Bron: Midden-Delflandsite.)